در سومين نشست كميته راهبري حمل و نقل جاده‌اي بخش كالا، بر بررسي و رفع موانع اجراي صحيح بر اساس تن بر كيلومتر تأكيد شد.
به گزارش باروان به نقل از روابط‌ عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، مهندس مهران قرباني معاون حمل و نقل اين سازمان و رئيس كميته راهبري حمل و نقل جاده اي ، با بيان اين كه حمل و نقل جاده اي يكي از مشاغل بسيار سخت و با مشقت در دنيا به شمار مي رود، افزود:
دستيابي به مدل حمل و نقل مطلوب نياز به مطالعه و بررسي علمي دارد و بخشي از كارها در ميان مدت و بلند مدت به نتيجه مي رسد.وي بررسي شاخص قيمت حمل كالا بر اساس تن بر كيلومتر را ابزاري در جهت كشف قيمت واقعي حمل كالا اعلام كرد و افزود:
اگر اين شاخص به درستي تعريف و اجرا شود ، حق راننده در حمل كالا ضايع نمي شود و دستاوردهاي مثبت آن در كل سيستم حمل و نقل تسري مي يابد.
مهندس قرباني در مصوبات اين جلسه اعلام كرد:
افزايش درصد اعمال نرخ تن –كيلومتر در بارنامه ها صادره ، رصد موانع اجراي صحيح اين پروژه از سوي دفتر حمل و نقل كالا ،ارائه پيشنهاد از سوي تشكل هاي صنفي در خصوص نظارت بر اجراي اين پروژه، ازجمله مهم ترين موارد قابل پيگيري است.
فرامرز مداح عضو هيأت عامل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، با حضور در اين نشست اظهار داشت:
مسائل و مشكلاتي كه در اجراي پروژه تن بر كيلومتر وجود دارد ابتدا بايد مديريت و حل و فصل شود، سپس به روز رساني و بازنگري در محتوا صورت گيرد.
وي افزود:
در مورد صنايعي كه ميزان كرايه نسبت به ارزش كالا درصد بالايي دارد مانند صنعت گچ و سيمان بايد به طور ويژه مورد بررسي قرار گيرد.
غلامحسين دغاغله مدير كل دفتر حمل و نقل كالا در اين نشست گزارشي از اقدامات انجام شده طي هفته گذشته بيان كرد و افزود:
رفع مشكلات مربوط به سوخت ناوگان فعال در حمل و نقل برون شهري با تخصيص تنخواه به ميزان 50 درصد سقف سهميه عملكردي براي ناوگان باري سنگين بين شهري  ، رفع مشكلات مربوط به سوخت ناوگان فعال در حمل كالاهاي اساسي با احتساب ضريب 3/1 به كيلومتر طي شده مسيرهايي كه مبدأ يا مقصد آنها بنادر اصلي مي باشد ، ازجمله مهم ترين اقداماتي است كه مصوب شده و در حال اجرا مي باشد.
وي همچنين از اعمال بيش از 90 درصدنرخ  تن بر كيلومتر در بارنامه هاي صادره خبر داد و افزود:
نرخ هاي تعيين شده در اين پروژه در واقع نرخ كف كرايه حمل است ودرج قيمت بالاتر از نرخ تن بر كيلومتر در بارنامه منعي ندارد.
گفتني است در بخش ديگري از اين نشست، نمايندگان كانون انجمن‌هاي صنفي رانندگان ناوگان جاده اي حمل كالاي سراسر كشور، دبير كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي كاميونداران كشور و نمايندگان كانون انجمنهاي صنفي موسسات و شركتهاي حمل و نقل كالاي داخلي كشور، نظرها و پيشنهادهاي خود را در زمينه مسائل مطروحه بيان كردند .
رفع مشكلات كمبود و گراني اقلام مصرفي ناوگان به ويژه روغن،  لاستيك ، عدم تناسب كرايه‌ها با هزينه تمام شده حمل و نقل، ضرورت نظارت بر اجراي صحيح و دقيق بخشنامه‌هاي ابلاغي در استانها از مهمترين دغدغه هاي تشكلهاي صنفي در اين نشست بود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *