خودروهای سنگینی که در جاده‌های جنوبی کشور تردد می‌کنند باید در برابر حرارت مقاوم باشند تا آسیب نبینند، اما با گران شدن قیمت لاستیک، قدرت خرید رانندگان کاهش یافته است و کارشناسان نیز عامل اصلی برخی از تصادفات جاده ای را لاستیک بی کیفیت می دانند.

به گزارش باروان به نقل از راه دانا ؛ مطالعات نشان می دهد لاستیک یکی از پرمصرف‌ترین اقلام کامیون است و خودروهای سنگینی که در جاده های جنوبی کشور تردد می‌کنند باید در برابر حرارت مقاوم باشند تا آسیب نبینند گرچه ممکن است در یک مسیر میزان حرارت سطح جاده بسیار بالا باشد اما همان لحظه آسیبی به لاستیک وارد نکند ولی مطمئناً به مرور باعث خوردگی و از بین رفتن سطح آن می‌شود به طوریکه بیشتر تصادفات در سطح جاده ها به دلیل ترکیدن لاستیک کامیون و اتوبوس‌ها رخ داده است.

بنابراین عرضه و فروش تایر و لاستیک ماشین آلات علاوه بر تجربه بالا نیاز به تخصص و اطلاعات فنی فراوانی دارد و باید نمایندگی رسمی و معتبر در ایران را داشته باشد که به صورت صد در صد تضمینی به مشتری تحویل داده شود اما برخی سایت ها از قیمت بالای آن می نویسند و در اطلاعیه ای عنوان می کنند «در حال حاضر به دلیل نوسانات و عدم ثبات قیمت ها، درگاه های پرداخت آنلاین اینترنتی غیر فعال گردیده اند خواهشمندیم برای آگاهی از قیمت دقیق محصول ، قبل از ثبت سفارش، با تلفن های اعلام شده تماس حاصل نمایید».

این درحالی است که وزارت صمت درباره افزایش قیمت لاستیک گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در جلسه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ کارگروه ستاد تنظیم بازار مقرر شد به طور علی الحساب ۳۰ درصد افزایش قیمت تایر شرکت‌های تولیدی مربوطه اعمال شود تا پس از ارایه اسناد کامل، قیمت تمام شده محصولات هر شرکت توسط این سازمان بررسی و اقدام لازم صورت گیرد.

در همین رابطه با توجه به گزارش تهیه شده لقمان بشری، که شغل مکانیکی دارد اظهار کرد: قیمت لاستیک بستگی به نوع برند و کشور سازنده آن متفاوت، و نرخ های بالایی دارد.

بشری افزود: بر طبق قیمت ارز، لاستیک از ۸ تا ۱۲ میلیون تومان در نوسان است که البته در سال های اخیر افزایش زیادی داشته است لاستیک ها چینی و از کشورهای دیگر نیز وارد می شود که نام های مختلفی دارد.

وی ادامه داد: کیفیت برخی لاستیک ها پایین است و جوابگوی ماشین و جاده نیست به همین دلیل می ترکد و باعث تصادف می‌شود، اکنون لاستیک باکیفیت در بازار نیست و اگر باشد قیمت آن بسیار گران است.

در این شرایط بد اقتصاد قدرت خرید لاستیک را نداریم

محمدعلی چراغی که کار مکانیکی و جلوبندی ماشین را انجام می دهد، گفت: لاستیک یکی از مهم ترین ابزار خودرو است که تاریخ انقضا نیز دارد و لازم است هر راننده ای به آن توجه کند.

وی ادامه داد: اکثر تصادفاتی که در سالهای اخیر در کشور رخ داده به دلیل لاستیک های فرسوده است برخی مکانیکی ها لاستیک را در انبار نگه داری می کنند که پس از گذشت چند سال تاریخ انقضای آن می گذرد، لاستیکی که فرسوده باشد باعث تصادفات جاده ای می شود.

حمزه یکی دیگر از رانندگان کامیون در گفتگو با هرمز اظهار کرد: ۱۵ سال است که راننده کامیون هستم و شن وسیمان و سنگ را با آن حمل می کنم قیمت لاستیک به شدت گران است طوریکه به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ تومان نیز رسیده است.

این راننده کامیون افزود: در این شرایط اقتصاد قدرت خرید لاستیک را نداریم و باید به مدت ۱۲ روز کار کنیم تا بتوانیم یک لاستیک بخریم.

بشری ادامه داد: اگر لاستیک سالم بماند و نترکد هر ۴ الی ۶ ماهی تعویض می کنیم به طوریکه حتی سنگ و ضایعات معدن نیز باعث ترکیدگی آن می شود.

ستاد تنظیم بازار ستادی متشکل از مسئولان ارشد اجرایی ملی، استانی و محلی است که در سطوح مختلف و به فراخور زمان با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل جلسه می دهد و موضوع نظارت بر قیمت کالا و خدمات را مورد تأکید خود قرار می دهد و رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان در گفت و گویی کوتاه با هرمز می گوید: مصوبه جدید قیمت لاستیک ها هنوز اعلام نشده است.

رانندگان قدرت خرید لاستیک را ندارند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *