به گزارش باروان به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دومین جلسه کمیته تدوین نقشه راه هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان شهرداری‌ها، پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بخش‌ خصوصی شامل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران، شرکت سیستم های حمل و نقل و ارتباطات هوشمند و شرکت‌های ماموت و سایپا، دوشنبه 15 مهر ماه 1398 در محل ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل ‌و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در ابتدای جلسه، آقایان مهندس هاشمی و مهندس سیار (مسئول و کارشناس تیم تدوین نقشه راه)، به ارائه فعالیت‌های صورت گرفته پرداختند. از اهم فعالیت‌های انجام شده می‌توان به بررسی اسناد بالادستی، برگزاری جلسات مختلف با ذینفعان حوزه حمل‌ونقل هوشمند، پیگیری فعالیت‌های مرتبط با تدوین نقشه راه توسط ارگان‌های مختلف نظیر پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نهایت برگزاری جلسه کمیته سیاست‌گذاری تدوین نقشه راه اشاره نمود. در ادامه جناب آقای دکتر خسروی(متخصص تدوین نقشه راه) به معرفی مبانی تدوین نقشه راه پرداخت. بر اساس صحبت‌های وی، می‌بایست سه کارگروه با رویکرد ره‌نگاری اهداف کلان، ره‌نگاری محصول و ره‌نگاری زیرساخت‌ها شکل بگیرد. مجموع نتایج این کارگروه‌ها می‌تواند مسیر را برای تدوین نقشه راه هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای نمایان سازد. این کارگروه‌ها متناسب با اهداف خود، از ذینفعانی شامل سیاست‌گذار، مشتری و تامین‌کننده تشکیل خواهند شد. بدین منظور در ابتدا باید ذینفعان کلیدی در حوزه حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای مورد تحلیل قرار گیرند. سپس اعضای کمیته سیاست گذاری نقطه نظرات خود را بیان کردند. از مهمترین نقطه نظرات بیان شده می توان به لزوم آسیب شناسی پروژه های ITS، بهره برداری از نتایج فعالیت های مشابه قبلی، اهمیت عملیاتی نمودن نقشه راه و یکپارچه سازی حمل و نقل اشاره کرد. در ادامه حضار به معرفی ذینفعان کلیدی کارگروه‌های ره‌نگاری اهداف کلان، ره‌نگاری محصول و ره‌نگاری زیرساخت پرداختند. پس از بررسی مجدد نظرات کارشناسی ارائه شده، لیست نهایی این ذینفعان به تصویب اعضای حاضر رسید تا بتوان جلسات کارگروه‌ها را پیگیری و برگزار کرد. همچنین با اجماع نظر اعضای کمیته تدوین نقشه راه، ارکان هوشمندسازی حمل و نقل جاده ای شامل سیاست گذار(قانون گذار)، واکنش(مجری) و پشتیبان (حامی) متشکل از سازمان های موجود در کشور، مشخص شدند .

ارکان هوشمندسازی حمل و نقل جاده ای شامل سیاست گذار(قانون گذار)، واکنش(مجری) و پشتیبان (حامی)  
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *