به گزارش باروان به نقل از ایسنا، در روزهای گذشته ارز لاستیک از دولتی به نیمایی تغییر کرد و همین مساله سبب شد که به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران قیمت لاستیک چهار برابر شود و دوباره التهابی در بازار لاستیک در کشور به وجود آید

“مهدی صیفوری” معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شمال استان کرمان درباره آشفته بازاری در زمینه لاستیک ایجاد شده که رانندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است گفت: کمبود لاستیک وجود دارد ولی از افزایش قیمت آن اطلاعی ندارم زیرا قیمت لاستیک‌ها را سازمان صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند.

وی بیان کرد: توزیع لاستیک خودروهای سنگین به صورت سهمیه‌ای است و اداره کل راهداری موظف به توزیع عادلانه آن بین رانندگان می‌باشد اما با توجه به اینکه اکثر لاستیک های خودروهای سنگین وارداتی بوده و در این زمینه کمبود واردات داشته ایم، امسال توزیع ما نسبت به سال قبل کمتر بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان با بیان اینکه میزان اختصاصی سهمیه لاستیک به استان را سازمان صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌کند، تصریح کرد: در سال جاری و تاکنون ۱۶ هزار و ۵۴۱ حلقه لاستیک در شمال استان کرمان به صورت حواله به رانندگان ماشین‌های سنگین داده‌ایم که با توجه به کمبود لاستیک نسبت به متقاضی آن، از سازمان صمت درخواست داریم سهمیه لاستیک ناوگان برون شهری را افزایش دهند.

“علی اکبر مشرفی” سرپرست گروه صنعتی بارز در پاسخ به این سوال که به چه علت قیمت لاستیک در کشور دوباره افزایش پیدا کرده است؟ به ایسنا گفت: واقعا دلیل گرانی‌هایی که اکنون در کشور در بازار لاستیک به راه افتاده است را نمی دانیم. هم اکنون تولید لاستیک ما در کشور بسیار خوب است ضمن آنکه سطح کیفی لاستیک های تولیدی در کشور هم بالا می باشد.

وی تاکید کرد: میزان لاستیک‌های سواری مورد نیاز کشور سالانه حدود ۲۰ میلیون حلقه است که همه این نیاز در داخل کشور تولید می‌شود حالا شاید در برخی سایزهای خاص با کمبود روبرو باشیم اما در تولید لاستیک‌های ماشین‌های سواری و معمولی هیچ کمبودی وجود ندارد لذا اصلا بنده دلیل این گرانی را نمی‌دانم.

سرپرست گروه صنعتی بارز درباره لاستیک‌های خودروهای باری نیز عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد لاستیک های تمام سیمی خودروهای باری کشور توسط کارخانه بارز تولید می‌شود و مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. اکنون به میزان لازم در کارخانه لاستیک داریم اما متاسفانه ما نمی‌توانیم آنها را بفروشیم به‌گونه‌ای که این مهم به یکی از مشکلات ما تبدیل شده است.

مشرفی ادامه دارد: تاکید می‌کنم که لاستیک باری تولیدی ما به میزان قابل قبولی وجود دارد به طوری که همه انبارهای ما پر هستند اما در سامانه فروش دچار مشکل هستیم زیرا متقاضی وجود ندارد.

وی با تاکید برآنکه مشکلی در تامین لاستیک وجود ندارد، در ادامه با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر گرانی لاستیک در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی اظهار کرد: اگر کمبودی هم وجود دارد قطعا دلیل آن تولید یا واردات نیست و لاستیک زیادی در مملکت وجود دارد.

سرپرست گروه صنعتی بارز اعلام کرد: حداقل ما در یک ماه گذشته هیچ تغییری در قیمت لاستیک نداشتیم و اگر گرانی هم است در بازار دارد اتفاق می‌افتد که اطلاعی از قضایای آن نداریم، ضمن آنکه ما به شدت نظارت می‌کنیم که تایرهای که ما به نمایندگان فروشمان می‌دهیم با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسد.

وی با بیان این مطلب که مشکل فرهنگی مردم یکی از مشکلات کشور است، تصریح کرد: بسیاری از رانندگان باوجود آنکه نیازی به لاستیک ندارند از ترس آنکه ممکن است قیمت لاستیک در آینده گران شده و نتوانند خریداری کنند، به بازار هجوم آورده‌اند و بی جهت لاستیک می‌خرند که این امر یک بازار کاذبی ایجاد کرده است.

مشرفی درباره کیفیت لاستیک‌های تولید داخل در قیاس با مشابه خارجی آن نیز به ایسنا گفت: به جرات می توان گفت که کیفیت لاستیک‌های تولید داخل به مراتب بیشتر از نمونه های مشابه خارجی آن است و کیفیت لاستیک های تولید داخل در حد قابل قبولی است و ما در کیفیت تایر هیچ مشکلی نداریم.

وی خطاب به مردم گفت: نگرانی بی‌مورد درباره لاستیک نداشته باشند و بی جهت به بازار لاستیک هجوم نیاورند. هر کس نیاز به لاستیک دارد اقدام به خرید کند و اگر چنین کنند ظرف ۱۵ روز آینده التهاب بازار لاستیک به اتمام می‌رسد و تایر با قیمت مناسب و ارزان به مردم عرضه می‌شود.

“سینا خسروی” معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این باره به ایسنا می‌گوید: متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومان دیگر از سوی دولت و بانک مرکزی برای خرید لاستیک اختصاص داده نمی‌شود و اکنون لاستیک با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه لاستیک بارز در یک ماه گذشته افزایش قیمت نداشته است، تصریح کرد: براساس مصوبات صورت گرفته قیمت لاستیک تولید داخل ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که این قیمت جدید از اول مهرماه اعمال خواهد شد که متاسفانه شاهد هستیم در برخی از سبدهای فروش، از شهریورماه این ۶۰ درصد افزایش قیمت اعمال شده است.

خسروی با بیان اینکه در حال حاضر راهداری لاستیک‌هایی را که از قبل در انبارهای خود با همان قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته به رانندگان عرضه می‌کند که البته مقدار آنها کم است افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که مقداری لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی بزودی خریداری و وارد کشور خواهد شد که امیدواریم با این اقدام تا ابتدای مهرماه این مشکل تاحدودی حل شود.

معاون بازرگانی سازمان صمت شمال استان کرمان با بیان اینکه سهمیه لاستیک برای استان ها ثابت نیست، اظهار کرد: باتوجه به اینکه لاستیک خودروهای سنگین هم اکنون با ارز نیمایی  عرضه می‌شود لذا قدرت خرید عاملان ما نیز کاهش یافته است و همین امر سبب شده تا حدودی با کمبود لاستیک خودورهای سنگین در کشور روبرو باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *