نماد سایت باروان

تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافت

مرز دوغارون

به گزارش باروان به نقل از ایرنا؛ مدیر پایانه مرزی دوغارون گفت: با افزایش ساعات کار پایانه مرزی دوغارون در مرز تایباد خراسان رضوی با کشور افغانستان ظرفیت تردد کامیون در این مرز ۳۰ درصد افزایش یافت.

کریم نوایی نظامی افزود: در حالی که طی هفته‌های گذشته میزان خروج ناوگان تجاری از این پایانه حدود ۴۵۰ دستگاه در روز بود اکنون این تعداد به حدود ۶۰۰ دستگاه رسیده است.

وی ادامه داد: پیش از این ساعات کاری از هفت صبح تا ۱۸ تعیین شده بود که با توجه به ازدحام کامیونهای صادراتی و ترانزیتی در این مرز مقرر گردید فعالیت این پایانه تا ساعت ۲۲ ادامه یابد که این هدف تا حدودی محقق شد.

مدیر پایانه مرزی دوغارون گفت: در حال حاضر زمان معطلی و به اصطلاح خواب کامیونهایی که مستقیم و بدون تخلیه بار از مرز عبور می‌کنند به سه روز کاهش یافته اما تداوم زمان کاری پایانه تا ساعت ۲۲ ، منوط به همکاری  و ایجاد ظرفیت پذیرش در افغانستان است.

وی افزود: ما ظرفیت خروج ناوگان از مرز را افزایش داده ایم اما در آن سوی مرز طرف افغانستانی با محدودیت توقفگاه مواجه است لذا فعالیت پایانه دوغارون طی روزهای اخیر تا حدود ساعت ۱۹ بوده ولی طرف افغانستانی قول داده با افزایش ظرفیت توقفگاه مشکل پذیرش کامیونها را برطرف کند.

نوایی نظامی ظرفیت کنونی تردد ناوگان باری در دو سوی این پایانه را روزانه هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون اعلام کرد و ادامه داد: از مجموع این مقدار تبادل تجاری ۳۵ درصد سهم پایانه مرزی، ۴۵ درصد در منطقه ویژه و حدود ۲۰ درصد نیز در بازارچه مرزی است.   

معطلی یک ماهه کامیونها در مرز دوغارون

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار دستگاه کامیون پشت مرز منتظر خروج از کشور و ورود به مرز اسلام قلعه افغانستان هستند این ازدحام در حالی است که طی روزهای اخیر گمرک بندرعباس تعطیل بوده و کامیونی به دوغارون نیامده است.  

احمد زمانیان یزدی افزود: زمان معطلی یا خواب کامیونهایی که به صورت مستقیم از مرز خارج می شوند ۶ روز یا یک هفته است و این زمان برای کامیونهایی که ناچار هستند بار خود را ترانشیپمنت کنند به یک ماه نیز می رسد.

وی ادامه داد: اگر ترانشیپمنت یا جابه‌جایی بار از یک وسیله نقلیه به کامیون دیگر، بوسیله جرثقیل انجام شود زمان خواب کامیون ۱۰ تا ۱۵ روز است اما اگر این جابه‌جایی بار بوسیله باربر و نیروی انسانی صورت گیرد ناوگان باری در مرز دوغارون یک ماه معطل می شود.  

پایانه مرزی دوغارون رتبه پنجم کشور در حوزه صادرات از معبرهای زمینی، رتبه سوم ترانزیت خروجی و رتبه نخست تردد مسافری با ناوگان حمل و نقل عمومی در بین معبرهای زمینی کشور را از آن خود کرده است.

سالانه افزون بر ۶۵۰ هزار تن انواع کالای صادراتی و ۴۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از این پایانه به کشور افغانستان صادر می‌شود.

مرز دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد و تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

خروج از نسخه موبایل