به گزارش پایگاه خبری باروان؛ خیراله خادمی تبدیل بزرگراه‌های موجود به آزادراه را موجب ارتقاء ایمنی دانست و افزود:‌ با توجه به تبصره ۶ قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور در حال حاضر در مسیرهای پرتردد و کریدورهای اصلی کشور بزرگراه‌ها به آزادراه تبدیل می‌شوند.

وی رعایت بالاترین مشخصات فنی و استانداردهای ایمنی را از مزایای اصلی این طرح برشمرد و ادامه داد: برخی بزرگراه‌های کشور دارای مشخصات فنی و هندسی مناسبی نیستند و دسترسی‌های همسطح متعدد در آنها ایمنی را کاهش داده است و با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک ایران ارتقاء شبکه آزادراهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خادمی این قانون را برای سرمایه‌گذاران نیز سودمند عنوان کرد و یادآور شد: هزینه‌های پایین ارتقاء بزرگراه به آزادراه و بهره‌برداری سریع آن نسبت به احداث آزادراه جدید برای سرمایه‌گذاران نیز جذابیت ایجاد کرده است که دارای توجیه اقتصادی مطلوبی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در طراحی تبدیل بزرگراه به آزادراه تسهیل ترددهای محلی موجود نیز در نظر گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول این طرح‌ها را ۳۳۰ کیلومتر دانست و تاکید کرد: در خصوص این بزرگراه‌ها در حال مذاکراه و عقد قرارداد سرمایه‌گذاری هستیم که اردکان- یزد- مهریز- انار، قم- سلفچگان، بخش‌هایی از مسیر ساوه- بویین زهرا و بندرعباس- ایسین نمونه‌ای از این بزرگراه‌ها محسوب می‌شوند که در حال تبدیل شدن به آزادراه هستند.

به گفته خادمی؛ در حال حاضر تعداد کل طرح‌های آزادراهی کشور برابر با ۲۰ پروژه به طول هزار و ۶۷۰ کیلومتر است که در دست مذاکره برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود:  ارزش این طرح‌ها به مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است که در اکثر  آنها بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح در تعهد سرمایه‌گذار است و برای مابقی آزادراه‌ها نیز فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار داده شده که در حال مذاکره با متقاضیان متعدد سرمایه‌گذاری برای شناسایی و ارزیابی شرایط آنها هستیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *