طی ۱۲ماهه سال گذشته، بیش از۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ بیش از ۱۹درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، بیش از ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار  تن را مواد نفتی و حدود ۶ میلیون و  ۴۳۷ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین کالاهایی عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج ، گازوئیل، لاستیک و پنبه بوده است.

رضا نفیسی روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به موقعیت مهم کشورمان در منطقه به لحاظ جغرافیایی و همچنین با توجه به شرایط و وضعیت مطلوب ایمنی و محورهای ترانزیتی و شریانی جاده‌ای و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد دنیا با امنیت کامل افزود: در مدت‌زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندر شهیدرجایی با۳ میلیون و ۲۴۸هزار تن معادل ۳۵ درصد فعال‌ترین مرز درزمینهٔ ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس‌ازآن مرزهای پرویز خان با  ۱۵ درصد و بازرگان و باشماق با ۱۰ درصد دررده‌های بعدی قرار دارند.

نفیسی بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را در سال گذشته از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد که عمدتاً به جهت ترانزیت فرآورده‌های نفتی بوده است.

وی با قدردانی از همت بخش خصوصی مرتبط با امر ترانزیت کالا در کشور، خاطرنشان کرد: ازسرگیری ترانزیت فرآورده‌های سوختی از مسیر جمهوری اسلامی ایران و تلاش و فعالیت تشکل‌های صنفی در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی در کنار اقدامات و رایزنی‌های منطقه‌ای گسترده‌ دستگاه‌های ذی‌ربط از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از کشور بوده است.

نفیسی ابراز امیدواری کرد با گسترش روابط حمل‌ونقل جاده‌ای با کشورهای منطقه آسیا و اروپا شاهد تداوم روند صعودی ترانزیت برای سال جاری باشیم.

منبع: تین نیوز

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *