به گزارش باروان به نقل از ایسنا؛ رانندگان از توزیع بار و ناعدالتی در این خصوص احساس نارضایتی می‌کنند، در حالی که معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان از دست‌چین شدن بار توسط رانندگان خبر داد.

اهمیت سیستم‌های حمل و نقل و جابه‌جایی کالا همراه با توسعه جوامع بیشتر می‌شود و در حال حاضر حمل و نقل جاده‌ای سهم عمده‌ای از انتقال کالا را بر عهده دارد تا هم مواد اولیه را به دست صنعت‌گران برساند و هم محصولات تولیدی را به مصرف‌کنندگان تحویل دهد اما در این بین رانندگان خواستار توزیع عادلانه بار هستند، به طوری‌ که رئیس انجمن رانندگان کالا و مسافر زنجان می‌گوید: توزیع عادلانه بار باید بر اساس توافق شرکت‌های حمل و نقل و انجمن رانندگان و با محوریت اداره راهداری و حمل و نقل انجام گیرد که متاسفانه این اقدام رضایت‌بخش نیست.

سعید مصطفوی ادامه می‌دهد: نرخ کرایه‌ها نیز بر اساس تن کیلومتر ابلاغ شده ولی به طور صحیح اجرا نمی‌شود و پیمایش مبنا قرار نمی‌گیرد و این موارد بر سختی کار رانندگان افزوده است.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیز می‌گوید: در حدود ۸ نقطه از کشور اعلام بار در سیستم نوبت‌دهی انجام می‌شود که در آن سامانه‌های حمل و نقل کالا به سراغ شرکت حمل و نقل می‌آیند و بار را به سیستم نوبت‌دهی اعلام می‌کنند و رانندگان بر اساس حق تقدم، بار را به مقصد حمل می‌کنند.

علی مدقالچی، راه‌اندازی سیستم نوبت را اقدامی در راستای اجرای عدالت در بین رانندگان عنوان کرده و می‌افزاید: اما متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که رانندگان بار را دست‌چین می‌کنند و به انتقال بار به مقاصد دورتر رضایت نمی‌دهند، بنابراین سبب ایجاد اختلال در امر نوبت‌دهی می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی دیگر از موارد شرکت‌ها اعلام بار نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: در این حالت شرکت‌های متخلف شناسایی و در کمیسیون ماده ۱۲ با آن‌ها برخورد می‌شود و امسال ۱۳۸ شرکت به این کمیسیون معرفی شدند و جریمه‌هایی از ۱۰۰ هزار تومان تا تعطیلی شرکت برای آن ها در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در هر سیستمی ممکن است اشکال یا خلاء‌هایی وجود داشته باشد و در این بین رانندگان یا شرکت‌ها نیز تخلف کنند اما در مناطقی که سیستم نوبت‌دهی و اعلام بار هست، توزیع بار به شکل عادلانه انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بارهای نوع تجاری در سیستم نوبت‌دهی اعلام می‌شوند، یادآور می‌شود: از دیگر سو برخی بارها همچون مواد معدنی در سیستم اعلام بار نوبت‌دهی نمی‌شود که مواردی از قبیل نوع خاصیت بار، حجم زیاد و قیمت کمتر در این موضوع دخیل است.

وی جابه‌جایی روان، ارزان و مناسب را از شاخص‌های سیستم حمل و نقل دانسته و می‌گوید: باید بین مثلث راننده، صاحب کالا و شرکت‌ها توازن برقرار کنیم و اصل ویژه در سیستم حمل و نقل رضایت صاحبان کالا است که در این صورت رانندگان هم راضی می‌شوند.

پی نوشت :

بازارگاه الکترونیکی ( باروان)، حلقه ی گمشده ی تحول در حمل و نقل کالای کشور می باشد. این بازارگاه با ارائه طرح هایی همچون طرح تن بر کیلومتر، نوبت دهی الکترونیکی و فراهم آوری بستر آنلاین نظارتی برای سازمان های نظارتی به خصوص در حوزه ی نوبت دهی الکترونیکی و راه اندازی سالن های اعلام بار سراسری و … گام های مهمی در شفاف سازی آینده ی حمل و نقل کشور و حل مشکلات رانندگان و کامیونداران برداشته است.

مشکلات رانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *