نماد سایت باروان

بارنامه الکترونیکی جایگزین بارنامه کاغذی شد

حذف بارنامه کاغذی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری در خصوص جایگزینی بارنامه الکترونیکی با بارنامه کاغذی اظهار کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک حذف فیزیک بارنامه انجام شده و صدور بارنامه در کشور فقط به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. باروان سامانه هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می پردازد.

حمیدرضا شهرکی ثانوی در این خصوص گفت: با حذف فیزیک بارنامه، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا استفاده می‌شود و مرجع مورد تایید برای دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.

مهمترین دستاورد‌های حذف فیزیک بارنامه، جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی بیش از یکصد میلیارد تومانی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه است.

مهمترین اقدامات برای حذف بارنامه کاغذی

به گفته معاون حمل و نقل سازمان راهداری مهمترین اقدامات صورت گرفته برای حذف فیزیک بارنامه  راه اندازی سامانه صدور کد رهگیری بارنامه، استفاده از امضای الکترونیک در ۴۶۰۰ شرکت حمل و نقل کالای برون شهری، کنترل اطلاعات ارسالی شرکت حمل و نقل با بانک اطلاعاتی ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، پست جمهوری اسلامی، کارت هوشمند ناوگان، کارت هوشمند رانندگان، معاینه فنی ناوگان است.

 

نقش شرکت حمل و نقلی در خصوص صدور بارنامه الکترونیکی

 شرکت حمل و نقل از طریق رایانه و با امضای الکترونیک به ارسال اطلاعات بارنامه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (سازمان) اقدام کرده و این سازمان پس از کنترل داده‌ها و ارسال به بانک‌های اطلاعاتی مختلف در کسری از ثانیه اقدام به صدور کد رهگیری می‌کند که در این مرحله بارنامه الکترونیک صادر شده است.

صدور بارنامه به عنوان سند رسمی حمل به استناد قانون الزام صورت می‌پذیرد و عوارض قانونی جاده‌ای از محل صدور بارنامه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود، همچنین رابطه حقوقی میان صادر کننده سند حمل با حمل کننده کالا توسط بارنامه مشخص شده و تعیین ارزش بها ارائه این خدمات یعنی صدور بارنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی که به عنوان فاکتور فروش ارائه خدمت تلقی می‌شود، از وظایف حمل کننده کالا است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل