به گزارش باروان به نقل از اخبار خودرو ، فعالیت اصلی و مشترک امداد خودرو ها، ارائه خدمات عمومی به در راه ماندگان و در صورت امکان راه اندازی خودرو در محل است. ترویج و گسترش استفاده از خودروهای شخصی سبب گردید که در جوامع صنعتی « امداد خودرو » به عنوان یک نیاز اجتماعی مطرح شود تا پاسخ گوی نیازهای امدادی و خدمات خودرویی به شهروندان باشد. هدف اصلی امداد خودرو ها دستیابی به رضایت مندی و وفاداری مشتری است و در راستای افزایش اطمینان، اعتماد و آسودگی خاطر، ارائه خدمات متنوع امدادی و یا خدمات در محل، ارائه خدمات به شهروندان فعالیت می نمایند.

برای اولین بار فرانسوی‌ها آمبولانس ساختند

انتقال و حمل و نقل بیماران به جایگاهی امن و یا محلی برای درمان، همواره یکی از دغدغه های آدمی بوده ‌است. در اواخر قرن هجدهم، فرانسوی‌ها اولین وسایل حمل ‌و نقل بیمار را به شکل آمبولانس ساختند و به کمک همین وسیله که شبیه کالسکه بود، مجروحان جنگی و بیماران را به بیمارستان حمل می‌کردند. در سال ۱۸۶۹ آمبولانس‌هایی در نیویورک به ‌کار گرفته شدند که دارای برخی وسایل امدادی از جمله آتل و داروهایی مثل مرفین بودند. اولین آمبولانس‌های شبیه خودرو در سال ۱۸۹۹ در شیکاگو طراحی شدند.

با این تفاسیر یکی از موضوعاتی که در فرهنگ سازی در زمینه خودرو و رانندگی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته، استفاده از خدمات امداد خودرو است. امداد خودرو ها شرکت های خدماتی هستند و همان طور که از نامشان پیداست، ارائه دهنده خدمات امدادی به خودروها و سایر وسایل نقلیه سواری و تجاری با عمر کمتر از ده سال می باشند.

ارائه خدمات خودرویی و امدادی در جوامع صنعتی که در صنعت خودرو پیشگام هستند، سال ها پیش مرتفع شده و آنها از مبتکرین سیستم های نوین امدادرسانی در جهان به شمار می روند. خوشبختانه خودرو سازان داخلی و برخی وارد کنندگان خودرو به منظور رفاه حال شهروندان و جهت انجام سرویس و خدمات تعمیراتی خودرو در محل زندگی و یا کاری شان، طرح سرویس و تعمیرات سیار در محل، توسط شرکت های امدادی شان را فعالانه اجرا می کنند.

یکی از اهداف امداد خودرو ها، ارائه خدمات با کیفیت بالا در زمان کمتر، پایبندی به وظایف و جلب رضایت شهروندان بوده و تلاش براین است که همه نیازهای آنان را با دقت، سرعت، کیفیت در محیط خارج از تعمیرگاه پاسخ گو باشد.

کاهش زمان انتظار مشتری‌ها شاخص مهم در ارزیابی شرکت‌های امدادی

از جمله شاخص ها برای شرکت هایی با ماهیت و فعالیت امدادی (اورژانس، آتش نشانی، راهداری، پلیس و امداد خودرو ها) که از اهمیت ویژه ای بر خوردار است، کاهش زمان انتظار مشتریان برای بهره مندی از خدمات می باشد ولی عواملی همچون ترافیک شهری از جمله مشکلاتی است که باعث کاهش راندمان امدادرسانان و تاخیر در خدمت رسانی مطلوب خواهد شد. همان طور که از مفهوم واژه امداد برمی آید، تحمل گذشت زمان برای امداد خواه به نسبت وخامت شرایط ، دشوار خواهد شد.

مهم‌ترین خدمت شرکت های امداد خودرو ارائه خدمات امداد سیار می باشد و انواع خدمات قابل ارائه توسط امداد سیار عبارتند از رفع ایراد خودرو در محل، اعزام یا حمل به تعمیرگاه در صورت نیاز، انتقال سرنشینان خودرو های حادثه دیده به محل مناسب، ارائه خدمات تعمیرگاهی در محل (سرویس در محل) و مشاوره فنی تلفنی. اهمیت ارایه خدمات پس از فروش مناسب در محل توسط امداد خودرو موضوع قابل تاملی است. امداد خودرو یکی از نیاز جوامع صنعتی و پیشرفته است.

امدادرسانی به خودروها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

یکی از خدماتی که در کشور ما بنا به دلایل متعددی نیاز به فرهنگ سازی دارد، توسعه و نهادینه سازی خدمات امداد رسانی به خودروهای معیوب در راه مانده‌ی درون و برون شهری می‌باشد. در حین مسافرت احتمال بروز اشکال در خودرو ( داخلی یا خارجی) وجود دارد ؛

همچنین درصدی از رانندگان کشور را زنان جامعه تشکیل می‌دهند که نسبت به امور فنی یا تشخیص ایرادهای جزیی خودرو هیچ گونه آشنایی نداشته و رفع ایراد خارج از توانایی آنها می‌باشد. بنابراین نهادینه سازی خدمات امداد خودرو و ترغیب مردم به فرهنگ استفاده از این نوع خدمات در کشور یک نیاز مبرم و اساسی محسوب می‌گردد.

نکته‌ای که پرداختن به آن در این مقوله حائز اهمیت می‌باشد نحوه خدمات‌دهی امداد خودرو در سایر کشورهاست. کشورهای توسعه یافته خدمات امدادی پیشرفته و کامل تری را در اختیار داشته و به امداد خواهان عرضه می‌نمایند. از سویی اشتراک و عضویت در شرکت های امداد خودرو برای مردم این کشورها تبدیل به فرهنگ شده و حتی بیشتر از بیمه بدنه به آن اهمیت می‌دهند، در مقابل شرکت های امداد خودرو نیز به مشتریان خود خدمات سریع و با کیفیت ارایه می‌نمایند.

به عنوان مثال برای امدادرسانی فوری در ترافیک و مناطق صعب العبور، استفاده از هلی‌کوپتر جز لاینفک خدمات این شرکت ها می‌باشد و یا در اغلب موارد خودروهای سواری جایگزین در اختیار امداد خواهان قرار می‌گیرد تا در فاصله زمانی رفع ایراد، امدادخواه با مشکل تردد مواجه نشود.

بهبود کیفیت خدمت رسانی در نتیجه تنوع خودرویی

با توسعه تولید و تنوع محصولات خودرویی، انتخاب مشتریان نیز متنوع تر شده است و در همین راستا پاسخ گویی به موقع و مناسب امداد خودرو ها و مراکز تماس خودرو سازی به متقاضیان امداد در سفرهای برون شهری نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. امداد خودرو ها به همین منظور و برای تسریع در ارائه خدمات، اقدام به توسعه و تجهیز امدادگران و ناوگان های امدادی (خودرو، موتورسیکلت، جرثقیل و حتی هلی کوپتر) نموده که هر یک کارایی خاصی دارند. در کسب و کار امروزی، تکنولوژی به کاهش هزینه و افزایش ارائه خدمات کمک شایانی کرده است.

اگر به سال های گذشته رجوع کرده و به زمان عدم دسترسی به تلفن همراه بازگردید به راحتی به عمق فاجعه پی می برید. در آن زمان پس از بروز اشکال در خودرو باید ساعت‌ها منتظر امداد متفرقه مانده و با روش های مبتکرانه از قبیل استفاده از طناب و کابل و … به یک تعمیرگاه مجاز می رسیدید، اما اکنون می توانید در دورافتاده ترین نقاط کشور تنها با یک تماس، مرکز تماس امداد خودرو ها را از وضعیت خود مطلع نمایید.

روش های سنتی دیگر پاسخ گوی نیاز شهروندان نیست

با توجه به افزایش انتظارات شهروندان جامعه، توسعه انواع خدمات امدادی، به ویژه آمبولانس ها و خدمات امداد سیار خودروها ضرورت دارد و سرویس دهی بر اساس روش های سنتی دیگر پاسخ گوی نیاز شهروندان نیست. تلاش در جهت ارائه خدمات نوین، کسب رضایت شهروندان و افزایش رفاه آن ها باید رویکرد اساسی خدمت رسانان کشور در بخش های امدادی در دوره جدید باشد.

بنابراین انگیزه امدادگران به عنوان سرمایه های سازمان های امداد رسان و بازوهای اجرایی این سازمان ها باید افزایش یابد، زیرا امدادگر بی انگیزه نمی‌تواند خدمات مناسبی به شهروندان ارائه دهد. در واقع در حوزه منابع انسانی، احترام و توجه همگانی باید مورد توجه باشد. این روند سرآغاز یک تحول و حرکت عظیم در خدمت رسانی به شهروندان است و در واقع افق روشنی را پیش روی همه ی افراد جامعه و امداد خواهان سراسر کشور خواهد گشود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *