مديركل گمركات خراسان جنوبی  گفت: تعداد پنج هزار و ۶۹۹ کامیون طی سال گذشته از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است که افزایش ۹۴۶ درصدی را نشان می‌دهد

مديركل گمركات خراسان جنوبی با اشاره به گزارش عملکرد ۱۲ ماهه سال ۹۹ گمرکات استان در حوزه­ های مختلف گفت: کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در این مدت از نظر ارزشی ۸۴۳ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۳۹۱ دلار و از نظر وزنی سه میلیون و ۵۳۴ هزار و ۹۴ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۷۳ درصد و از لحاظ وزن ۲۶ درصد افزایش داشته است. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می‌پردازد.

مديركل گمركات خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه از این میزان بالغ بر ۲۰۲ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۲۸۳ دلار با وزن یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۹۱۴ تن صادرات خراسان جنوبی بوده است، افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ از نظر ارزش ۱۰۳ درصد و از نظر وزن ۱۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

عمده اقلام صادراتی گمرک ماهیرود

وی اظهار کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، نمک و تخم مرغ خوراکی بوده که به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

به گفته رحیمی زاده، صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان) هم بالغ بر ۶۴۱ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۱۰۸ دلار با وزن بالغ بر یک میلیون و ۹۴۱ هزار و ۱۸۰ تن بوده است.

مديركل گمركات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صادرات ماده ۱۱۶ در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۶۶ درصد و از نظر وزن ۴۲ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: عمده اقلام خروجی در این زمینه شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه، ایزوگام و … بوده است.

وی با اشاره به واردات سال ۹۹ بیان کرد: طی سال گذشته بیش از  ۲۳ فقره اظهار نامه وارداتی به ارزش یک میلیون و ۹۷۹ هزار  و ۳۵ دلار و وزن ۷۴۶ تن داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۹۴ درصد و  از نظر وزن ۷۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

عمده اقلام وارداتی گمرک استان خراسان جنوبی

رحیمی زاده افزود: عمده اقلام وارداتی به استان را قطعات مربوط به خط تولید کاشی،بذر یونجه، بذر گیاهان دارویی و علوفه و سبزیجات، موز، گوسفند، لوازم یدکی، زغال سنگ شسته نشده و ماسک جراحی تشکیل می­ دهد که از کشورهای چین و همسایه وارد شده است.

مديركل گمركات خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در سال گذشته به تعداد ۶ هزار و ۴۳۴ نفر مسافر ورودی و ۶ هزار و ۸۷۵ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

به گفته وی این میزان مسافر ورودی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۷۶ درصد و تعداد مسافر خروجی نیز ۶۹ درصد کاهش داشته است و همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

رحیمی زاده در پایان گفت: سال گذشته پنج هزار و ۶۹۹ دستگاه کامیون به وزن ۱۷۴ هزار و ۸۱۳ تن شامل گردو آرکا، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۹۴۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *