اصول بارگیری و تخلیه شرکت حمل بار و یا صاحبان ماشین حمل بار را موظف کرده است که از ایمنی و تجهیز وسایل خود اطمینان حاصل کنند. ایمنی حمل بار مخصوص زمانی که قرار است باز به شهری دیگری منتقل شود بسیار مهم است. به همین منظور وسایل نقلیه باید از داشتن تجهیزات ایمنی مانند جعبه کمک های اولیه، مثلث شبرنگ و برگه معاینه فنی، زنجیر چرخ، و لاستیک مناسب بهره مند باشد. در صورتی که این شرایط را دارا باشند می توانند بارنامه و صورت وضعیت مسافربری را دریافت کنند.

اقداماتی به منظور مجهز کردن وسایل حمل بار

اصول بارگیری و تخلیه نیازمند اقداماتی ست که وسیله نقلیه حمل بار را تجهیز می کند. از این اقدامات می توان به داشتن کپسول آتش نشانی متناسب با وزن و حجم بار اشاره کرد. در این مورد می توان گفت زمانی که بار حدود دو هزار و پانصد کیلوگرم تا 5 کیلوگرم وزن داشته باشد نیاز است تا در وسیله حمل بار یک عدد کپسول به وزن دو و نیم کیلوگرم داشته باشد. همین طور وزن بار از پنج هزار کیلوگرم تا چهارده هزار کیلوگرم نیازمند یک کپسول پنج کیلوگرمی و برای بارهایی با وزن بیش از چهارده هزار کیلوگرم یک کپسول ده کیلوگرمی نیاز است.

اهداف ایمن سازی خودروهای حمل بار

از اصول بارگیری و تخلیه، تجهیز خودروهای حمل بار به وسایل ایمنی می باشد. تمامی رانندگان و یا شرکت های حمل و نقل می توانند از این اصول برای بالا بردن سطح ایمنی کالا و انتقال استفاده نمایند. زعایت تمام قوانین توسط افراد و یا شرکتی که انتقال بار را به عهده می گیرند ضروری می باشد.

اپلیکیشن باربری باروان جامع ترین و کاربردی ترین سامانه هوشمند حمل بار

شرکت های متصدی حمل بار چه وظایفی دارند؟

شرکت های حمل بار باید از اصول بارگیری و تخلیه اطلاع داشته باشند و بتوانند تمامی مواردی که توسط فرستنده و یا صاحب بار تذکر داده می شود را رعایت کنند. نیاز است تا توصیه های لازم به رانندگان شود تا بار به ایمن ترین شکل ممکن به مقصد برسد.

همچنین باید خودرو حمل بار به تمامی وسایل ایمنی مجهز باشد.

به علاوه وسیله نقلیه مخصوص حمل بار باید متناسب با اندازه، ابعاد و نوع بار انتخاب گردد. که تمامی این وظایف بر عهده متصدی حمل بار می باشد.

بعد از انجام این وظایف یک نفر باید بر نحوه بارگیری، استفاده مناسب از ضربه گیرها و نحوه صحیح قرار گیری بار نظارت داشته باشد.

راننده موظف است از وضعیت قرار گیری بار و وزن ان ها اطلاع داشته باشد.

از دیگر وظایفی که به عهده شرکت متصدی حمل بار و اصول بارگیری و تخلیه می باشد، مهار کامل بار است.

از دیگر مواردی که شرکت متصدی باید به آن ها رسیدگی کند:

کالا باید بیمه باشد.

زمان بارگیری وسیله، مسئولیت پیمانکاران با شرکت است.

باید به طور دقیق آدرس مقصد را مشخص کند.

وزن بار و محوله را تعیین و به راننده گزارش دهد.

زمان دقیق رسیدن را مشخص نماید تا راننده طبق همان سرعت و راه را تنظیم کند.

قیمت تقریبی بار را برآورد کند و خسارت ناشی و احتمالی را نیز مشخص نماید.

گیرنده بار چه وظایفی دارد؟

یکی از اصول بارگیری و تخلیه این است که یک نفر در زمان تحویل  کالا باید حضور داشته باشد تا تخلیه بار نیز به درستی انجام شود. با توجه به قواعد فردی که بار را تحویل می گیرد وظایف زیر را به عهده دارد:

باید از سالم بودن بار و عدم خسارت وارده اطمینان حاصل کند.

بار را از نظر وزن و محتویات کنترل نماید.

به زمان رسیدن بار به مقصد توجه داشته باشد.

تخلیه بار از ماشین نیز مانند بارگیری به دقت زیادی نیاز دارد و فرد تحیول گیرنده باید بر روی این مورد به درستی نظارت داشته باشد.

باید به راننده و یا شرکت متصدی یک رسید ارائه کند.

توجه به نحوه بستن بارها

اولین نکته ای که در زمان بار گیری از اصول بارگیر و تخلیه بار می باشد، دقت به این است که در زمان قرارگیری بار بر روی بارگیر خودرو نباید به هیچ وجه برروی هدایت، کاهش و افزایش شتاب خوردرو تاثی داشته باشد و همچنین نباید به محورهای وسیله حمل بار فشار وارد کند. زمانی که چندین نوع بار برای بارگیری وجود دارد باید بارهای سنگین در زیر و بارهای سبک تر و ضعیف رو چیده شوند. تا در زمان ترمز و تغییر مسیر به این بار ها فشار وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *