به گزارش  پایگاه خبری باروان؛ خیرالله خادمی در نهمین همایش قیر و آسفالت با بیان اینکه در ۱۲ سال گذشته نرخ قیر ۲۵۰ برابر افزایش یافته است، افزود: شرایط مصرف آسفالت در بخش راه سازی دیگر مانند گذشته نیست. در روسازی آسفالت،نه تنها پیشرفت نبوده؛ بلکه پسرفت هم داشتیم و ترمیم آسفالت ها در زمان طولانی تری نسبت به قبل، انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش قیمت قیر سبب شده تا قیمت تمام شده آسفالت در روسازی راهها بالا رود؛ به گونه ای که ۳۵ درصد هزینه ساخت جاده به روسازی آسفالت مربوط می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه در این همایش همواره بر استفاده از فناوری های نوین در تولید قیر و آسفالت صحبت می شود، افزود: اما در عمل و در بازار مصرف، این محصولات همچنان از روش های سنتی راه سازی بهره می بریم و بسیاری از پیمانکاران و مهندسان که کار طراحی جاده ها را بر عهده دارند، عمدتا از روش های سنتی روسازی بهره می برند. در صورت ادامه استفاده از روش های سنتی دیگر ساخت جاده ها به صرفه نخواهد بود.

وی ادامه بیان کرد: در حال حاضر در ۱۶ محور آزادراهی کشور که شرکت ساخت احداث آنها را بر عهده دارد از فناوری های نوین قیر و آسفالت در بخش روسازی راه ها استفاده می شود در نتیجه آزادراه های کشور بالاترین کیفیت راه سازی را برخوردارند اما در بخش راه های روستایی و شهری بیشتر از روش های سنتی استفاده می شود که برای ارتقا کیفیت راه ها ناگزیر به تغییر روش راه سازی در کشور است.

خادمی با بیان اینکه در طول سال های گذشته قیمت قیر افزایش چشم گیری داشت، یادآور شد: در سال ۹۴، ۵۰ درصد قیمت تولید آسفالت به قیمت قیر اختصاص داشت اما با افزایش قیمت قیر هزینه تمام شده آسفالت نیز افزایش یافته و دیگر مانند گذشته نمی توانیم از حجم بالای آسفالت در راه سازی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: برای افزایش بهره وری آسفالت باید در چند مورد تجدید نظر صورت گیرد. به عنوان مثال در بخش کنترل دقیق و اختلاط ها شامل اجزای مخلوط آسفالت از هدر رفت قیر جلوگیری شود.

وی گفت: همچنین در کاخانه های آسفالت به جای استفاده از افزودنی های باکیفیت به دنبال سنگ های رودخانه ای هستند که استفاده از چنین مصالحی کیفیت آسفالت را کاهش می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:‌در حال حاضر ۵ درصد تولید آسفالت مربوط به قیر است، اگر در مواد افزودنی به آسفالت و اختلاط ها کنترل دقیق صورت گیرد می توانیم یک درصد از مصرف قیر را کاهش داده و در طول سال معادل چند هزار تن قیر صرفه جویی می شود چرا که همچنان هدر رفت قیر در پروژه ها بالاست.

خادمی ادامه داد: یکی دیگر از روش های افزایش بهره وری قیر و آسفالت بررسی دستگاه های پخت و تولید آسفالت است همچنین نحوه حمل و نگهداری قیر و آسفالت در هنگام جابجایی از کاهش کیفیت آن جلوگیری می کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با تاکید بر لزوم افزایش بودجه کنترل های آزمایشگاهی قیربیان کرد: داشت: کنترل آسفالت در محل تولید، اجرا و قبل از حمل و همچنین کنترل تجهیزات و وسایل راه سازی که با استفاده از آنها روی آسفالت در جاده پخش می شود می تواند در کاهش هدر رفت آسفالت موثر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیر مصرفی در کشور معادل ۶ هزار میلیارد تومان است،یادآور شد: اگرچه ما در کشور قیر امولوسیونی تولید می کنیم اما همچنان بسیاری از کارخانه های آسفالت سازی از قیر MC استفاده می کنند که باید استفاده از این نوع قیر را ممنوع کنیم. قیرهای امولوسیونی در شرایط آب و هوایی مختلف بهره وری بالاتری دارند ضمن اینکه حلال این نوع قیر، آب است و از مصرف بنزین و نفت سفید که در حلال سازی آسفالت استفاده می شود به صرفه تر خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *