مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از حذف صف های طولانی مرزی کامیون ها میان ایران و ترکیه طی ۳ ماه اخیر خبر داد.

محمد جواد هدایتی درباره علت صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز بازرگان گفت: در حال حاضر توقف‌ها کم شده و صف چندانی در مرز نداریم. فقط در مقاطعی به دلیل اینکه صادرات و واردات ما در برخی از فصول سال تغییر می‌کند ممکن است صف تجاری ایجاد شود.

صف کامیون‌ها در مرز بازرگان جمع شد

وی افزود: از ژانویه (دی ماه) تاکنون صف چندانی در مرز ایران – ترکیه برای تردد کامیون‌ها ایجاد نشده است مگر در یکی، دو روزی که برف و بارندگی داشتیم.

تجمع رانندگان افغان، لطمه‌ای به ترددهای مرزی نمی‌زند

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره تردد از مرز دوغارون ادامه داد: رانندگان افغانستانی معترض به عدم پرداخت خسارات وارده به کامیون‌هایشان، جاده گمرک اسلام قلعه به هرات را مسدود کرده بودند اما مرز بسته نیست.

هدایتی گفت: این رانندگان در پی آتش سوزی و انفجار بهمن ماه گمرک اسلام قلعه، دچار خسارت شده بودند ولی دولت افغانستان هنوز خسارات آنها را پرداخت نکرده است. از همین رو در خاک افغانستان بخشی از مسیر را مسدود کرده بودند؛ اما تاکنون روی ترددهای مرزی ما تأثیری نداشته است.

تمایل شدید ازبکستان به عبور ترانزیتی از خاک ایران

وی دربار اظهار نظر اخیر وزیرامور خارجه کشورمان در خصوص تمایل ازبکستانی‌ها به ترانزیت کالا از خاک ایران یادآور شد: طی چند ماه اخیر چندین بار با طرف ازبک جلسات حضوری و ویدئوکنفرانسی برگزار کرده ایم؛ ازبکستان جزو کشورهای دابل لند لاک (کشورهای محصور میان کشورهای محصور در خشکی) محسوب می‌شود. یعنی هم خودش به آب‌های آزاد راه ندارد و هم کشورهای همسایه آن به آب‌های آزاد راه ندارند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط این کشور، مقامات ازبکستان مایل هستند با عبور از شرایط کرونایی، مسیر تردد کالاهای خود از راه‌های ایران را هموار کنند. چرا که ترکمنستان محدودیت‌های بیشتری برای کامیون‌های این کشور ایجاد کرده است و به همین دلیل از وزیر امور خارجه کشورمان درخواست کرده اند تا راه دسترسی آنها به آب‌های آزاد از طریق بنادر ایران و همچنین دسترسی به ترکیه که قبلاً از خاک ترکمنستان انجام می‌شد از مسیر ایران برقرار شود.

بررسی مسیرهای دسترسی ازبکستان به زیربناهای حمل و نقلی ایران

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: دو کشور افغانستان و ترکمنستان مسیر دسترسی ازبکها به خاک ایران است. همچنین می‌توانند از طریق قزاقستان و اتصال به بنادر این کشور با بنادر شمالی ایران تبادل کالا با کشورمان داشته باشند. البته هیچکدام از این مسیرها، صد درصد و مطمئن نیستند. افغانستان مشکلات امنیتی دارد؛ ترکمنستان نیز تبادلات به صورت تریلر دارد و بنادر دریای خزر نیز به صورت حمل با کشتی رو- رو (ro-ro) فعال هستند که آن هم محدودیت‌های خاص خود را دارد.

هدایتی درباره توافقنامه ترجیحی ما با ازبک ها گفت: امضای این نوع توافقنامه‌ها برای تسهیل صادرات و واردات میان دو کشور است که در حوزه کاری سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد. بر اساس این گونه توافقنامه‌ها، دو کشور تخفیف‌هایی در زمینه تعرفه‌های گمرکی به کالاهای یکدیگر ارائه می‌دهند اما موضوع ترانزیت شامل توافقنامه ترجیحی نمی‌شود و ازبک ها بیشتر به تردد ترانزیتی از خاک ایران تمایل دارند.

ثبت ۷۰۰ هزار تردد کامیون از مرزهای ایران در سال ۹۹

وی درباره تعداد تردد کامیون‌ها از مرزهای کشور در سال گذشته گفت: حدود ۷۰۰ هزار تردد از مرزهای رسمی کشور در سال گذشته به ثبت رسید. این میزان تردد به دلیل شرایط کرونا نسبت به سال قبل از آن ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهشی بود چرا که در سه ماه ابتدایی سال گذشته، مرزها مسدود بود و به تدریج از خردادماه ۹۹، پایانه‌های مرزی با کشورهای همسایه بازگشایی شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *