مصرف بالای سوخت به خصوص در کامیون‌ها همیشه چالشی مهم بوده و یک محقق ایرانی با ابداع نوعی آسفالت جدید به حل این مشکل کمک کرده است. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می پردازد.

 وزن زیاد کامیون‌ها معمولاً باعث می‌شود حرکت مداوم آنها بر روی آسفالت جاده‌ها، به سطح آن آسیب بزند و پستی و بلندی‌ها و ترک‌های فراوانی را در آسفالت ایجاد کند که همین امر باعث افزایش مصرف سوخت کامیون‌ ها می‌شود.

حسام آذری جعفری، محقق ایرانی پست دکتری گروه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه ام آی تی و همکارانش از ابداع روش تازه ای برای تولید نوعی آسفالت مستحکم‌تر ومقاوم تر خبر داده‌اند که در برابر وزن زیاد کامیون‌ها به سادگی تغیررآسیب نمی بیند و شکل اولیه خود را حفظ می‌کند. همین مساله موجب می‌شود تا مدیریت و کاهش مصرف سوخت کامیون‌ها راحت تر شود. کاهش انتشار دی اکسیدکربن در جو زمین و حفاظت از محیط زیست مزیت دیگر ابداع این روش است.

تغییرات کوچک اما اثرگذار در ساختار این نوع آسفالت

در این روش مواد ارزان قیمتی مانند الیاف مصنوعی یا نانولوله‌های کربنی به آسفالت عادی اضافه می‌شوند. اگر چه این مواد معمولاً تنها ده درصد از آسفالت معمولی را به خود اختصاص می‌دهند، اما همین تغییر کوچک باعث سفت شدن و استحکام بهتر آسفالت می‌شود. یک روش جایگزین دیگر افزایش مقدار سنگی است که به دیگر ترکیبات آسفالت افزوده می‌شود. درعوض باید از قیر که به عنوان ماده چسبنده آسفالت استفاده می‌شود، کاست.

پیش از این برخی محققان پیشنهاد کرده بودند که برای راه سازی به جای آسفالت از سیمان استفاده شود که البته این روش پرهزینه تر است، ولی عمر مفید جاده‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس برآوردهای این گروه تحقیقاتی اگر تنها ده درصد از جاده‌های آمریکا ظرف ۵۰ سال آینده با آسفالت‌های مستحکم‌تر پوشانده شوند، صرفه جویی در مصرف سوخت کامیون‌ها به کاهش انتشار ۴۴۰ مگاتن دی اکسیدکربن در جو زمین منجر می‌شود. کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آسفالت نیز مزیت جانبی دیگر محسوب می‌شود.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *