به گزارش باروان به نقل از عصر ایران طبق این آمار در پنج ماهه نخست امسال 1884 دستگاه کامیون کشنده تولید شده که نسبت به تولید 6021 تایی از این کالا در سال گذشته 68.7 درصد کاهش داشته است.

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست امسال، تولید کامیون کشنده ۶۸.۷ درصد کاهش و تولید تراکتور ۲۶ درصد افزایش داشته است. تولید لاستیک نیز در این مدت با کاهش ۱۶.۱ درصدی روبه رو شده است.

 طبق این آمار در پنج ماهه اول امسال ۱۸۸۴ دستگاه کامیون کشنده تولید شده که نسبت به تولید ۶۰۲۱ تایی از این کالا در سال گذشته ۶۸.۷ درصد کاهش داشته است.

همچنین در مدت ذکر شده در سال جاری ۱۵۹ دستگاه کمباین تولید شده که با کاهش ۶۴.۳ درصدی نسبت به تولید ۴۴۶ دستگاه در پنج ماهه اول سال گذشته ۶۴.۳، بعد از کامیون کشنده بیشترین کاهش تولید را داشته است.

تولید اتوبوس – مینی‌بوس – ون نیز تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۲.۳ درصد کاهش داشته است؛ ‌به‌طوری‌که تولید آن در پنج ماه اول سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۸۸۹ و ۷۱۲ دستگاه بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که تولید سواری نیز در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته و به ۲۹۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسیده است؛ درحالی‌که تولید سواری در مدت مشاه به سال گذشته ۴۸۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده است.

در این میان تولید وانت با کاهش ۴.۶ درصدی کمترین کاهش تولد را داشته، به‌طوری‌که در پنج ماهه اول سال ۱۳۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۲۳ هزار و ۹۰۰ و ۲۲ هزار ۸۰۰ دستگاه وانت تولید شده است.

در میان انواع ماشین‌آلات و خودرو فقط تولید تراکتور در این مدت افزایش ۲۶ درصدی را تجربه کرده و تولید آن از ۵۹۰۷ درستگاه در پنج ماهه اول سال گذشته به ۷۴۴۵ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

همچنین طبق آمار تولید (مقدماتی) کالاهای منتخب صنعتی که از سوی وزارت صمت منتشر شده، تا پایان مرداد ماه سال جاری ۷۲ هزار و ۸۰۰ تن لاستیک خودرو تولید شده که نسبت به تولید ۸۶ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول در سال گذته ۱۶.۱ درصد کاهش داشته است.

بازار لاستیک از سال گذشته دچار چالش و افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی بوده و تیر ماه امسال نیز رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور اعلام کرد که برخی از تجار برای ایجاد تشنج، کمبودهای بازار را بسیار بالاتر از کمبود واقعی بازار اعلام می‌کنند، اما با وجود کاهش تعرفه واردات و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنعت قیمت‌ها کاهش نیافته که نشان می‌دهد عده‌ای کالا را در انبارها احتکار کرده‌اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *