در ذهن همه وقتي نام كاميون به ميان مي آيد، اين موضوع خطور مي كند كه اين وسايل نقليه، بزرگ، كُند و بسيار پر سر و صدا هستند و هميشه دود غليظ از اگزوز آنها خارج مي شود. اما اكنون ولوو حداقل 3 باور آخر را زير سؤال برده است. باروان به مشروح این خبر می پردازد.

شايد يكي از مزاياي خودروهاي برقي، كه ممكن است چندان هم به چشم نيايد، كاهش صداي خودرو است. در واقع برقي شدن خودروها به نيت كاهش آلايندگي و مصرف سوخت هاي فسيلي در حال گسترش است اما از مزاياي جانبي آن كاهش سر و صدا هم هست.

صداي كم كاميون ولوو در حد آئودي A8 نيست، اما اين صداي كم، تا حدودي وحشتناك هم هست. ولوو هنوز مشخصات فني و قيمت و حتي زمان دقيق عرضه اين محصول را اعلام نكرده اما اين كه رويدادي براي خبرنگاران براي تست اين كاميون برنامه ريزي كرده نشان مي دهد كه تا اواخر سال 2020 آماده مي شود.

شارژ ماشین برقی بزرگترین دغدغه رانندگان

يكي از مهمترين دغدغه دارندگان وسايل نقليه برقي، پيمايش به ازاي هر بار شارژ است. به نظر مي رسد كه پيمايش VNR برقي ولوو با 30 تن وزن به ازاي هر بار شارژ حدود 75 مايل (120 كيلومتر) باشد. اما از اين دغدغه مهمتر هم هست. مسير وسايل نقليه سنگين، بسيار طولاني است و در مسير راه نياز به زيرساختهاي شارژ باتري دارند، ضمن آن كه فناوري هاي وسايل نقليه سنگين برقي هنوز در ابتداي راه است و نمي توان در هر گوشه و كناري يك متخصص خدمات و تعميرات كاميون و تريلي برقي پيدا كرد. براي همين هم هست كه براي برقي شدن وسايل نقليه سنگين بايد كل اكوسيستم حمل و نقل، حال و هواي اين سيستم نوين را پيدا كند و زيرساختهاي آن فراهم شود.

برقی شدن خودرو کافی نیست

ولوو هم مي داند كه برقي شدن خودرو كافي نيست و تنها نيمي از راه است، بايد كل اكوسيستم محل زندگي با اين طرز تفكر طراحي شود. براي همين طرحي به نام «راه حل هاي حمل و نقل سنگين سبز كم اثر» Low Impact Green Heavy Transport Solutions يا به طور خلاصه LIGHTS در اين زمينه مطرح شده است.

شايد سنگ بناي اين طرح را VNR برقي تشكيل دهد كه شروع كار است، اما در ادامه بايد كل محيطي كه قرار است اين وسيله نقليه سنگين در آن فعاليت كند، وفق پيدا كند. شايد شكل و شمايل كاميون برقي ولوو با كاميون هاي متعارف تفاوت چشمگيري نداشته باشد اما طراحي آن بر اساس يك مفهوم جديد است كه در آن تمامي زيرساخت ها، بر اساس اين اكوسيستم طراحي مي شوند. و چون حرف از اكوسيستم است، تمامي نهادهاي ذيربط بايد در آن مشاركت داشته باشند. در اين اكوسيستم، علاوه بر برقي شدن خودروها، مكان هاي عمومي شارژ، آموزش عمومي و تخصصي خدمات و تعميرات و همه مسائل مرتبط به آن بايد همسو و هماهنگ شوند.

طرح نامبرده در حال حاضر در ايالت كاليفرنياي آمريكا از اينلند امپاير تا لس انجلس به عنوان طرح اوليه شروع شده و قرار است بسط و گسترش پيدا كند. براي اين كار بنادر، نمايندگي ها و اماكن خاصي براي شارژ سريع اين خودرو در حال توسعه است. با اين حال تعميرات اين نوع خودروها دشوارترين بخشي است كه اين طرح با آن رو به رو است.

منبع: سايپانيوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *