نماد سایت باروان

۵ کامیون برقی تماشایی در دنیا

کامیون های برقی

اخیرا، شرکت هایی که برای آوردن هواپیمای برقی به آسمان تلاش می کنند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که نگاهی به استارت آپ ها و غول های سازنده ی کامیون های برقی بیاندازیم.

برخلاف مشکلاتی که شرکت های هواپیمایی قبل از به پرواز درآوردن هواپیماهای برقی با آن دست و پنجه نرم می کنند، عمده موانع پیش روی صنعت ساخت خودروهای برقی، قیمت، فناوری باتری ها و ایستگاه های شارژ این خودروها در جاده ها می باشد.

با این حال، از آنجا که 80 درصد بار جاده ای در ایالات متحده آمریکا در کمتر از 400 کیلومتر حمل می شود، کامیون های برقی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند در این مسیرها رفت و آمد کنند  و فقط یک بار  برای شارژ به یک ایستگاه بروند ولی این بدان معنا نیست که فراهم آوردن زیرساخت شارژ این ماشین ها آسان خواهد بود.

با این حال و با وجود چاله چوله ها و دست اندازهای پیش رو در طی 10 سال آینده در تولید خودروهای برقی، می توان انتظار داشت که ماشین های برقی بیشتری را در میان ماشین های سواری،کامیون ها و کشنده های دیزلی مشاهده کنیم که بشر مجبور به اعتماد به این فناوری شده است.

در حال حاضر کمتر از 1 درصد از وسایل نقلیه، الکتریکی هستند، اما انتظار می رود که این تعداد تا سال 2030 به 12 درصد برسد. بسیاری از دولتمردان در سرتاسر دنیا، در جهت کاهش آلاینده های زیست محیطی، خودروسازان را برای تولید کامیون هایی با آلایندگی صفر تحت فشار قرار داده اند.

در اینجا پنج غول کامیون سازی مشهور را بررسی می کنیم که توانسته اند در این عرصه پیشرو باشند.

1- کامیون برقی BYD 

بر خلاف سایر شرکت ها که به دنبال کسب اسم و رسم در صنعت حمل و نقل بار در مسافت های طولانی هستند، BYD چشم به بخش جابجایی کالا در مسافت های کوتاه بخصوص بنادر و محوطه ی راه آهن ها دارد. دفتر مرکزی BYD در شنزن چین واقع شده است ولی کارخانه مونتاژ در کالیفرنیا می باشد. این شرکت از سال 2020 ، در حال آماده سازی کامیون های برقی خود برای مشتریان آمریکایی خود می باشد.

BYD از نظر حجم وسایل نقلیه فروخته شده (از جمله اتوبوس ، لیفتراک ، اتومبیل و سیستم های ریلی) بزرگترین سازنده وسایل نقلیه برقی در جهان است. این حجم فروش شامل تعداد زیادی کامیون برقی کلاس 8 ، یک کامیون کلاس 6 ، یک تراکتور ترمینال(کشنده) و دو مدل کامیون زباله کاملا برقی است.

کامیون برقی کلاس 8 دارای برد 200 کیلومتر و حداکثر سرعت آن 104 کیلومتر در ساعت است. باتری این کامیون می تواند در کمتر از دو ساعت با یک جریان برق مستقیم و یا حدود 14 ساعت با یک جریان برق 240 ولت استاندارد شارژ  شود.

2-کامیون های دایملر

در سال 2018، خودروساز آلمانی دایملر، بزرگترین سازنده کامیون در جهان، کامیون 18 چرخ تمام برقی خود را اعلام کرد: Freightliner eCascadia. این کامیون دارای برد 400 کیلومتر است و برای حمل و نقل منطقه ای و خدمات بندری طراحی شده است.

مدل کاملاً الکتریکی دیگر دایملر ، Freightliner eM2 106 ، دارای برد 370 کیلومتر است و بیشتر برای حمل و نقل شهری در نظر گرفته شده است. این شرکت همچنین یک نوع باکس تراک کاملاً برقی (برای حمل و نقل) و یک اتوبوس مدرسه نیز در دست ساخت دارد.

دایملر گفت که انتظار دارد eCascadia و eM2 106 در اواخر سال 2021 در کارخانه پورتلند ، اورگان تولید شود.

با توجه به اینکه این شرکت که بیشتر با آرم مرسدس بنز شناخته می شود، 40 درصد سهم بازار 39 میلیارد دلاری کامیون های آمریکای شمالی را در اختیار دارد، می تواند به عنوان رقیب در تولید کامیون های برقی پیشرو باشد؟

3- نیکولا موتورز

این شرکت نیکولا 1 و نیکولا 2 را برای جاده های آمریکای شمالی و نیکولا 3 را برای آسیا، استرالیا و اروپا تولید کرده است.

هر کامیون با باتری از نوع سلول های سوختی کاملاً الکتریکی یا هیدروژنی در دسترس خواهد بود و محدوده پیش بینی شده آنها بین 800 تا 1200 کیلومتر است؛ شارژ باتری کامیون های نیوکلا بین 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید. نیکولا تولید کامیون های برقی خود را از سال 2021 آغاز کرده است و از قبل سفارش 14000 دستگاه را گرفته است؛ تاکنون قیمت دقیق این سه مدل کامیون برقی منتشر نشده است.

این شرکت برای سوخت رسانی به کامیون های برقی قصد دارد تا سال 2028، 700 ایستگاه شارژ هیدروژنی ایجاد کند. علاوه بر این، این شرکت قصد دارد خودروسازانی از جمله دایملر، جنرال موتورز و تویوتا بتوانند با استفاده از این ایستگاه های شارژ، فروش وسایل نقلیه سلول سوختی هیدروژنی خود را افزایش دهند.

4️تسلا

با توجه به پیش قدم بودن تسلا در تولید خودروهای الکتریکی ، جای تعجب نیست که این شرکت در خط مقدم جایگزینی کامیون های  برقی با کامیون های پرمصرف دیزلی باشد.

تسلا برای اولین بار “سمی تسلا” را در سال 2017 معرفی کرد و گفت تولید این خودرو در اوایل سال 2019 آغاز می شود. این تاریخ تولید بعدا به اواخر سال 2020 منتقل شد.

این شرکت دو نوع کامیون تولید کرده است؛ یکی با برد 480 کیلومتر و دیگری با برد 800 تا 900 کیلومتر.

طبق گفته این شرکت ، قیمت پایه پیش بینی شده برای این کامیون ها به ترتیب 150،000 و 180،000 $ است. (برای درک قیمت حدودی باید گفت، یک کابین کامیون دیزلی کلاس 8 تقریباً از 120 هزار دلار شروع می شود .)

تسلا دارای چهار موتور الکتریکی مشتق شده از مدل 3 است که به شما این امکان را می دهد تا در مدت زمان 20 ثانیه هنگام حمل بار کامل (تقریباً 40 تن) از 0 کیلومتر در ساعت به 96 کیلومتر در ساعت برسد. کامیون هنگام حرکت می تواند سرعت 96 کیلومتر در ساعت را حفظ کند.

این شرکت ادعا می کند که تسلا در هر 1.5 کیلومتر کمتر از 2 کیلووات ساعت انرژی مصرف می کند و ویژگی “حالت کانوای” که حالت آیرودینامیکی خاص آن است به تسلا اجازه می دهد تا آسان تر در حرکت باشد و باعث کاهش بیشتر کشش و افزایش کارایی شود.

اگرچه شرکت های مشهوری مانند Anheuser-Busch ، FedEx ، PepsiCo ، UPS  و Walmart نسبت به همکاری با Tesla ابراز علاقه کرده اند، اما ایلان ماسک مدیر عامل Tesla گفت که از ماه می سال 2020 فقط  حدود 2000 سفارش گرفته است. این خیلی کمتر از ادعاهای قبلی او در سال 2018 است، زمانی که وی گفت منطقی است که انتظار داشته باشیم سفارشات تسلا تا سال 2022 به 100000 در سال برسد.

مقایسه نهایی بین تسلا و نیکولا: شرکت Anheuser-Busch به هر دو شرکت سفارش داد: 40 کامیون از تسلا و 800 کامیون از نیکولا. یک دلیل؟ کامیون های سلول سوختی هیدروژنی نیکولا به باتری های لیتیوم سنگین احتیاج ندارند ، که باعث می شود آنها حدود 5000 پوند سبک تر از سمی تسلا باشند.

 


 5- ولوو

Volvo Trucks یک کامیون با آلایندگی صفر به نام VNR Electric تولید کرده است که برای کاربری بین شهری در آمریکای شمالی در نظر گرفته شده است. گزارش شده است که این شرکت آزمایش های جاده های بزرگراهی را در سال 2019 آغاز کرده است. گفته شده است که تولید و فروش تجاری در اواخر سال 2020 آغاز شده است.

ولوو هنوز رنج قیمت  VNR Electric را اعلام نکرده و منتظر اعلام قیمت هر خودرو است. با این حال، مانند سایر شرکت ها، ولوو قصد دارد قراردادهای اجاره ای ارائه دهد که شامل بیمه و نگهداری خواهد بود. علاوه بر این، ولوو اظهار کرده که نصب شارژ و بهبود زیرساخت های لازم برای کامیون های خود را اجاره می دهد.

ترجمه و تحریر: نگار نجفی پور، کارشناس تولید محتوا، علاقمند به صنعت حمل و نقل جاده ای

خروج از نسخه موبایل