قائم‌مقام سازمان راهداری گفت:با امضای قراردادهای نوسازی ناوگان جاده‌ای، ۱۱ هزار کامیون جدید تا ۲۰ ماه دیگر تحویل داده می‌شود

به  گزارش باروان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امانی قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای تصریح کرد: در حال حاضر۶۵ هزار کامیون فرسوده بالای ۳۰ سال در کشور داریم. ظرف ۳ سال گذشته ۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی شده است.

او ادامه داد: در سال جهش تولید به منظور استفاده حداکثری از توان تولید داخل، هفته گذشته قرارداد جدیدی بین سازمان راهداری، یک تولیدکننده داخلی و بانک صادرات برای اسقاط ۵ هزار کامیون فرسوده و تحویل خودروهای جدید بسته شده است.

امانی گفت: به همین منظور تا ۱۰ روز آینده ۲۰۰ دستگاه کامیون جدید به ناوگان حمل و نقل کشور تحویل داده می‌شود.

قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: ۵ هزار کامیون طی ۳ سال گذشته نوسازی شده است ، ۵ هزار کامیون هم طبق این قرارداد جدید طی ۲۰ ماه نوسازی می شود ،همچنین قرار است قرارداد همکاری با یکی دیگر از سازندگان داخلی برای نوسازی هزار کامیون از ناوگان جاده ای طی ۱۲ ماه به امضا برسد، بنابراین در مجموع ۱۱ هزار کامیون جدید تا ۲۰ ماه دیگر به ناوگان عمومی جاده ای تزریق می‌شود.

او افزود: در طرح نوسازی ناوگان، دارندگان کامیون بالای ۵۰ سال در اولویت هستند و پس از آن خودروهای بالای ۴۰ سال و بعد بالای ۳۰ سال در اولویت قرار دارند.

امانی گفت: صرفه جویی در ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت از مزایای نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین به شمار می رود.

این مقام مسئول ادامه داد: در این طرح ۸۰ درصد قیمت کامیون به صورت تسهیلات پرداخت می شود که سود ۱۸ درصدی دارد اما رانندگان تنها ۹ درصد بهره را پرداخت می کنند و ۹ درصد سود هم به صورت یارانه از سوی وزارت راه و شهرسازی تعلق می گیرد.

او با اشاره به وجود تحریم‌ها و برخی محدودیت های واردات گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده سرعت عقد قرارداد‌ها  مطلوب است و امیدواریم در زمان مشخص شده به نتیجه برسد.

امانی گفت: تمام تلاش ما برای نوسازی ناوگان عقد قرارداد با شرکت‌هایی بوده که محصولات با کیفیت و  طبق استانداردهای روز وارد می کنند و خدمات پس از فروش مطلوبی داشته باشد تا جذابیت این طرح را بالا ببریم و  رانندگان در این طرح شرکت کنند.

قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصرح کرد: در تمام مراحل نوسازی ناوگان، بحث توسعه ناوگان نداریم تا اول اسقاط کامل صورت بگیرد و ثبت نام جدیدی برای تحویل کامیون نداریم.

جزئیات مراحل نوسازی ناوگان جاده ای

او در خصوص مشکل مالی رانندگان برای خرید کامیون گفت: رانندگان با فروش لاشه خودروی خود و ارائه گواهی اسقاط، در پرداخت ۲۰ درصد اولیه مبلغ کامیون جدید مشکلی نخواهند داشت و مابقی هم تسهیلات با بهره ۹ درصد دریافت می کنند.

امانی تاکید کرد: این طرح مستمر ادامه پیدا می کند و با سازندگان دیگری هم قرارداد امضا خواهیم کرد.

قائم‌مقام سازمان راهداری در خصوص مراحل ثبت نام و نوسازی کامیون فرسوده گفت: ابتدا ثبت نام در این طرح با شروط دارا بودن کارت هوشمند و فعالیت و پیمایش ناوگان انجام می گیرد در مراحل بعدی معرفی به بانک و گواهی اسقاط انجام می شود که ظرف ۲۰ ماه این ناوگان را تهیه کرده  و تحویل  خواهیم داد.

طرح نوسازی ناوگان جاده ای برای کامیونداران جذاب است؟

در ادامه برنامه کریمی دبیر کانون کامیونداران کشور گفت: تا کنون برنامه نوسازی ناوگان به درستی انجام نشده است. میزان مصرف سوخت ناوگان فرسوده بالاست همچنین کامیون های فرسوده آلایندگی زیاد و هزینه بالایی برای تعویض قطعات کهنه دارند.

او افزود: اولویت نخست در این طرح، جایگزینی ناوگان با کیفیت است که متاسفانه در سال‌های گذشته شرکت‌های خصوصی با واردات ناوگان چینی آن را در نظر نگرفته اند.

کریمی با بیان اینکه سرمایه دارنده ناوگان فرسوده همین کامیون فرسوده است، گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای این امر باید به گونه‌ای باشد که صاحب کامیون از عهده بازپرداخت آن برآید.

او تاکید کرد: همچنین در زمان نوسازی ناوگان فرسوده دولت باید از ورود ناوگان جدید جلوگیری کند چرا که با افزایش تعداد ناوگان و کاهش کارکرد رانندگان، توان آن‌ها برای بازپرداخت تسهیلات کم خواهد شد.

کریمی گفت: در جلسات مربوط به نوسازی ناوگان باید نماینده تشکل صنفی هم حضور پیدا کند تا نظرات این صنف به گوش مسئولان برسد.

دبیر کانون کامیونداران اظهار کرد: نوسازی ۵ هزار کامیون در مقایسه با ۵۳ هزار کامیون فرسوده موجود در کشور محدود است و باید از همه ظرفیت ها برای نوسازی استفاده کنیم تا همه ناوگان نوسازی شود اما در مجموع طرح نوسازی ناوگان جاده ای برای رانندگان جذاب است به شرط اینکه ضمانت اجرایی مناسب هم داشته باشد.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *