به گزارش پایگاه خبری باروان؛ هم اکنون طول خطوط ریلی کشور به ۱۰هزار و ۷۶۵ کیلومترو طول آزادراه های کشور به ۲ هزار و ۴۰۱ کیلومتر افزایش یافته ون ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور نیز سالیانه ۲۱۷ میلیون تن است.

کاهش شدت مصرف سوخت از طریق اجرای سیاست توسعه حمل و نقل ریلی و نوسازی انواع ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، کاهش میانگین طول عمر ناوگان باری از ۱۷.۳ سال به ۱۵ سال، اتوبوس از ۱۲.۷ سال به ۱۲.۵ سال، مینی بوس از ۲۴.۶ سال به ۱۸ سال و سواری کرایه بین شهری از ۸.۲ سال به ۸ سال از مهم ترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم است.

افزایش تعداد مسافران هوایی کشور به بیش از ۳۶ میلیون مسافر در سال و افزایش تعداد ناوگان هوایی کشور از ۱۸۰ فروند به ۲۲۸ فروند هواپیما از دیگر برنامه های مهم وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در صنعت حمل و نقل هوایی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه است.

هم اکنون میانگین سن ناوگان باری کشور ۱۶ سال و ۴ ماه، ناوگان مسافری ۱۴ سال و ۲ ماه است. تعداد لکوموتیو در کشور به ۹۱۵ دستگاه، تعداد واگن باری در خطوط ریلی به ۲۴ هزار و ۸۹ دستگاه و تعداد ناوگان ریلی مسافری کشور به ۲ هزار و ۱۶۰ واگن با متوسط عمر ۲۷ سال رسیده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن ایران در مسیر تعداد زیادی از کریدورهای ترانزیتی، دسترسی به بازارهای مستعد کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان و دسترسی ایران به آسیای میانه، روسیه و اروپا با توجه به موقعیت ممتاز ژئوپلیتک کشور و امنیت آن را از مهم ترین نقاط قوت برنامه های خود در توسعه بخش حمل و نقل اعلام کرده است.

وجود دانش فنی و ظرفیت های مهندسی و تخصصی در زمینه ساخت و سازها، وجود اسناد بالا دستی و ظرفیت های قانونی مناسب ، انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور و اولویت قرار گرفتن توسعه ریل و تصویب آن در دولت و مجلس شورای اسلامی در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری از دیگر نقاط قوت فعالیت این وزارتخانه است.

در برنامه های عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس تصویب سند شهرسازی ریل پایه و توسعه ی شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی در شورای عالی ترابری و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصویب سند ملی و تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری در مقیاس ملی، استانی و شهری ، بازنگری ساختار وزارتخانه و اجرای ساختار جدید بر اساس قانون ادغام وزارتخانه های را ه و ترابری و مسکن و شهرسازی از دیگر نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

آخوندی در برنامه های پیشنهادی خود وجود تعداد زیاد طرح های نیمه تمام در دست اجرا و طولانی شدن زمان اجرای طرح ها و پروژه ها با برآورد تقریبی ۱۶۳ هزارمیلیارد تومان،کمبود نیروی متخصص شرکت های بزرگ در صنعت حمل و نقل به ویژه در سطح بین المللی، ضعف در یکپارچگی بین شیوه های مختلف حمل و نقل و پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه برای جلب مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه گذاری در زیرساخت های را از مهم ترین نقاط ضعف وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است.

نوسازی و تکمیل سامانه های ارتباطی، کمک ناوبری و راداری و بهینه سازی ساختار فضای کشور با هدف تبدیل آسمان ایران به پل ترافیک بین المللی بین اروپا – آسیا اقیانوسیه و روپا- خاورمیانه و تبدیل فضای هوایی ایران به نقطه تعادل منطقه ای در افق ١٤٠٤ ، تجهیز و توسعه امکانات بنادر، شکل دهی شبکه بنادر به منظور فعال سازی بنادر کوچک از مهم ترین برنامه وزیر پیشنهادی در حوزه حمل ونقل است.

توسعه خطوط ریلی در درون بنادر بزرگ، توسعه پسکرانه ها و همچنین توسعه و تجهیز پایانه های مرزی زمینی، ریلی و هوایی ، اجرای طرح جامع پارک های لجستیکی و ایجاد سایر امکانات برای حمل و نقل داخلی و بین المللی از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در حوزه حمل ونقل کشور است.

اجرای سیاست احداث و بهره برداری از مراکز لجستیکی چندوجهی در مراکز عمده تولید و جذب بار در کشور با هدف گسترش حمل و نقل ریلی در مسافت های طولانی و تجمیع و توزیع بار در فاصله های کوتاهتر از طریق حمل و نقل جاده ای و ارتقای رویکرد بازرگانی در مدیریت و گسترش ظرفیت استفاده از توانمندی بخش خصوصی از طریق واگذاری مدیریت بنادر کشور و به صورت مشارکت عمومی- خصوصی از جمله انعقاد قرارداد واگذاری عملیات نگهداری و بهره برداری فازهای ۱ و ۲ بندر شهید رجایی از برنامه های آخوندی در ۴ سال اینده در این بخش عنوان شده است.

تجاری سازی و تقویت رقابت پذیری و نقش آفرینی منطقه ای و افزایش بهره وری فرودگاه های کشور با راهبرد ورود وزارت راه و شهرسازی به ۱۷ فرودگاه های بزرگ در زنجیره ارزش شبکه بین المللی فرودگاهی وجلب سرمایه گسترده ملی و بین المللی در توسعه فرودگاه امام خمینی و هفت فرودگاه بین المللی دیگر، فعا ل سازی فرودگاه های کوچکتر از طریق شکل دهی شبکه فرودگاهی و توسعه و نوسازی ناوگان هوایی به ویژه هواپیماهای بُرد کوتاه به منظور رسیدن به اهداف برنامه ششم مبنی بر رسیدن به تعداد مسافر هوایی داخلی به ۳۶ میلیون مسافر و تعداد ناوگان ۲۲۸ فروند از دیگر برنامه های مهم وزیر پیشنهادی در این حوزه است.

ارتقای ظرفیت اشتغال با استفاده از کسب و کارهای نوپا در حوزه های حمل و نقل، مسکن و توسعه شهری هوشمند در قالب طرح ایجاد مرکز کسب و کارهای نوپای حوزه راه و شهرسازی و  کاهش شدت مصرف سوخت از طریق اجرای سیاست توسعه حمل و نقل ریلی و نوسازی انواع ناوگان عمومی از دیگر برنامه های آخوندی در دولت دوازدهم است.

اجرای طرح های افزایش ایمنی حمل و نقل از طریق مدیریت هوشمند جاده ای، حذف نقاط حادثه خیز، ارتقای ظرفیت ، محورهای شریانی، نوسازی ناوگان های حمل ونقل و همچنین ارتقای فناوری ناوبری در سایر شقوق ، ایجاد منابع مالی پایدار از طریق تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل در راستای استفاده بهینه از منابع وزارت راه و شهرسازی و شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه در جهت تخصیص مؤثر منابع به پروژه های با اهمیت و اولویت بیشتر و جلوگیری از پراکندگی تخصیص اعتبارات از مهمترین برنامه وزیر راه وشهرسازی در این وزارتخانه است.

اقدام جهت تأمین ناوگان ریلی و همچنین اقدام در جهت تشکیل لیزینگ ریلی ، افزایش سهم حمل ونقل عمومی مبتنی بر استفاده بهینه از شیوه ریلی در حمل و نقل حومه ای از طریق راه اندازی ،قطارهای حومه ای در کلانشهرها و دستیابی به سهم ۱۸ % مسافر حومه ای ،  طراحی ۳۳ ایستگاه را ه آهن برای اجرای سیاست شهرسازی ریل پایه و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی، هماهنگی و پی گیری اجرای یافته های طرح ساماندهی منطقه شهری تهران- کرج ، احداث، آسفالت و بهسازی روکش سالانه حدود هزار و پانصد کیلومترراه روستایی با تامین اعتبار یک هزار میلیارد تومان در بودجه سالیانه از برنامه آخوندی در وزارت راه وشهرسازی است.

یک پارچگی حمل و نقل درون شهری و برون شهری مبتنی بر ایجاد سازمان برنامه ریزی کلانشهرها و بازنگری طرح های، اتصالی برون و درون شهری ، فراهم آوردن زمینه ی تولید مسکن مطابق برنامه ششم توسعه و طی آن در سطح کشور با تجهیز منابع مالی برای سازندگان و افزایش قدرت خرید خانوارهای با درآمد متوسط و ک‌م درآمدها ، هماهنگی و اجرای طرح مسکن اجتماعی از طریق حساب ۱۰۰ حضرت امام و بنیاد مسکن و مشارکت نهادهای حمایتی و امدادی برای گروه های کم درآمد به تعداد ۵۰۰ هزار واحد مطابق برنامه ششم از برنامه های وزیر پیشنهادی در حوزه مسکن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *