قیمت یک کشنده چینی به یک میلیارد و 200 تومان رسیده است. یعنی اگر با قیمت دلار فعلی هم محاسبه کنیم، معادل 100 هزار دلار است. در حالی که قیمت CKD مدل های چینی تقریبا 30  هزار دلار است!

به گزارش باروان به نقل از گسترش نیوز، افزایش ناگهانی و بهتر بگوییم جهش نرخ ارز در یک سال گذشته بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ خودروهای سنگین شد و این بازار را با نوسان بسیاری مواجه کرد. این در حالی است که انتظار می‌رفت با تثبیت بازار، قیمت خودروهای تجاری همسو با قیمت ارز کاهش پیدا کند. با این حال دیده می‌شود که برخلاف انتظارها قیمت خودروهای سنگین در بازار بیش از افزایش نرخ ارز، بالا رفته است که نشان می‌دهد عوامل دیگری در تعیین قیمت این خودروها موثر هستند و حتی به نظر می‌رسد افزایش بی‌ رویه قیمت خودروهای باری سنگین، ناشی از محرک‌ های دیگری از جمله نبود عرضه از سوی خودروسازان ، خروج شرکت‌های خارجی از بازار و نبود واردات این خودروهاست.

در این گزارش، نگاهی به روند قیمتی ولوو FH۵۰۰ به عنوان یکی از پرطرفدارترین مدل‌های موجود  بازار خواهیم داشت. این خودرو در اسفند سال ۹۶ با قیمت ۴۶۰میلیون تومان معامله می‌شد.

قیمت این خودرو از اردیبهشت سال ۹۷ و هم زمان با زمزمه‌ تحریم‌ها به ۶۲۰میلیون تومان رسید و در مرداد، آبان و اسفند ۹۷ این تغییر قیمت ادامه یافت و به‌ترتیب قیمت ولوو FH۵۰۰ به ۸۰۰میلیون تومان، یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان و یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید.

این روند افزایشی در سال جاری هم ادامه پیدا کرد تا آن‌جا که تیرماه سال جاری قیمت این خودرو به یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید. در آذرماه سال جاری اما قیمت این خودرو با کاهش ۲۰۰میلیون تومانی به یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون رسید. این درحالی است که آذرماه امسال قیمت ۲میلیارد تومانی برای این خودرو به ثبت رسیده است.

راه بازار تجاری‌ها از ارز جدا شد

با مقایسه جهش قیمتی بازار ارز و افزایش قیمت خودروهای سنگین از پاییز سال گذشته تا امروز به این موضوع دست می‌یابیم که ارز تنها محرک اولیه‌ای برای افزایش قیمت در بازار خودروهای کاروتجاری بود اما بعد از آن عوامل دیگری در ادامه روند افزایش این بازار موثر بودند.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نرخ ارز در مهر ماه سال ۹۷ معادل ۱۹هزار تومان بود، این در حالی است که آذر سال جاری قیمت ارز به ۱۳هزار تومان رسیده، بنابراین مشخص است به دلیل عدم عرضه، روند قیمت خودروهای کاروتجاری خود را از ارز جدا کرده، از این رو می‌توان گفت نرخ ارز محرک ابتدایی بازار تجاری‌ها بوده است.

ثبات بازار تاثیری بر تجاری‌ ها نداشت
یکی از کارشناسان بازار خودروهای تجاری درخصوص وضعیت قیمت محصولات کاروتجاری در بازار خودروهای سنگین به «دنیای خودرو» گفت: «پاییز سال گذشته وضعیت ارز در مقایسه با سال جاری، بحرانی‌تر بود. بنابراین، با توجه به آن‌که قیمت دلار نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و بازار هم آرام‌تر شده است، انتظار می‌رود قیمت خودروهای سنگین هم کاهش پیدا کرده باشد.»

مصطفی ممقانی افزود: «این در حالی است که برخی مدل‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند و حتی با وجود کاهش و تثبیت نرخ ارز، قیمت بیشتری در مقایسه با سال گذشته دارند.»
وی اظهار کرد: «باید به این موضوع هم اشاره کرد که عرضه محصول در بازار تجاری‌ها تقریبا صفر شده است.»

عرضه CKD ۳۰ هزار دلاری با قیمت نجومی
ممقانی در ادامه به مقایسه مدل‌های چینی و اروپایی پرداخت و بیان کرد: «مدل‌های چینی در بازار به همان نسبت مدل اروپایی‌ها با افزایش قیمت مواجه شدند.» وی عنوان کرد: «نبود مدل‌های اروپایی و بالا رفتن قیمت مدل‌های قدیمی بازار چینی‌ها را با خود همراه کرده است.»

این کارشناس بازار خودروهای تجاری در ادامه افزود: «عرضه چینی‌ها در بازار خیلی اندک است و تولید آن‌ها هم به مشکل برخورده، اما با این حال به نظر می‌رسد قیمت مدل‌های چینی باز هم غیرمعقول است.»

وی در ادامه با بررسی افزایش بی‌رویه قیمت محصولات چینی گفت: «به‌عنوان مثال، قیمت یک کشنده چینی به یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی اگر با قیمت فعلی دلار هم محاسبه کنیم، معادل ۱۰۰هزار دلار است. در حالی که قیمت CKD مدل‌های چینی تقریبا ۳۰هزار دلار است!»

مدل‌های محبوب تجاری در دست دلالان
ممقانی در ادامه وضعیت عرضه خودروهای سنگین را بحرانی دانست و گفت: «عرضه این خودروها تقریبا صفر شده است.»
وی بیان کرد: «شرکت‌هایی که پیش‌فروش انجام داده‌اند، به‌صورت قطره‌ چکانی در حال تحویل تعهدات قبلی خود هستند.»

این کارشناس بازار خودروهای تجاری افزود: «تقریبا بیش از یک سال است که هیچ خودروسازی به طور مستقیم در بازار خودرو ارائه نداده و همچنین هیچ پیشنهاد و پیش‌فروش و طرح جدیدی از سوی خودروسازان ارائه نشده که به وضعیت این بازار دامن زده است.»

وی با اشاره به اندک تولید در برخی خودروسازان اظهار کرد: «اگر هم خودروسازان تولید داشته‌اند به تعهدات قبلی آن‌ها تعلق گرفته است. به همین دلیل بازار کاملا خالی از محصولات جدید است و عرضه به صفر رسیده است.»

وی در ادامه به مدل‌های حذف شده از بازار اشاره کرد و گفت: «تمام مدل‌های ولوو، اسکانیا و رنو تقریبا از بازار حذف شده و اگر هم در بازار وجود داشته باشد، مدل‌های تحویل شده در سال‌ قبل است که در دست دلالان باقی مانده است.»

مصوبه واردات تجاری‌های کارکرده قابلیت اجرا ندارند
این کارشناس بازار تجاری‌ها در ادامه بیان کرد: «مصوبه واردات خودروهای دست دوم اروپایی، این انتظار را به وجود آورده است که طی ماه‌های آینده حجمی از کشنده‌های دست دوم وارد بازار می‌شود اما این موضوع هم در عمل شدنی نیست.»
وی در توضیح این مصوبه گفت: «قوانین وضع‌شده با مدل‌های انتخابی همخوانی ندارند و این مدل‌ها در اروپا موجود نیست که بتوان خریداری و وارد بازار کرد.»

ممقانی در ادامه افزود: «این مصوبه بسیار کند پیش می‌رود و مرحله نخست آن برای فروردین سال جاری است.» وی اظهار کرد: «به‌هرحال این امیدواری به وجود آمده که با ورود این مدل‌ها قیمت کشنده‌های موجود در بازار کاهش پیدا کند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *