ارائه فاکتور رسمی بابت حمل بار و پرداخت ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده روی فاکتور رسمی، قدرت رقابت کامیون‌های ایرانی را نسبت به نوع خارجی آن‌ها پایین می‌آورد؛ در واقع به صورت خودکار کرایه حمل کامیون ایرانی ۹ درصد بیشتر از کامیون خارجی می‌شود. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این مقاله می‌پردازد.

 مجموعه‌ای از مشکلات اعم از توقف‌های طولانی مدت در محل مرز، مشکل تخصیص ارز، صدور بخشنامه‌های متعدد و موازی توسط نهادهای مختلف و بسته شدن مرزها همزمان با شیوع کرونا از موانعی است که توان رقابتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی داخلی را در مقایسه با مجموعه‌های مشابه خارجی کم کرده است. مالیات یکی دیگر از موانع مهم بوده که بنا به گفته میرفتحعلی سیدزنوری، دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، با توجه به دریافت ۹ درصدی ارزش افزوده هنگام ترخیص کالا از وارد کنندگان، گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده دیگر از متصدیان حمل به صورت اضافه است.

چگونگی حواله پول برای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی چندان مشخص نیست و این اجازه نه از طریق سامانه نیما و نه از طریق صرافی رسمی داده می‌شود. همچنین در مرز خروجی رانندگان اجازه همراه داشتن پول نقد را برای تامین هزینه‌های سفر خود ندارند. رانندگان ایرانی کارت اعتباری ندارند که به وسیله آن نیازی به حمل پول نقد نداشته باشند. بنابراین این موضوع هم یکی دیگر از مشکلات حمل و نقل بین المللی کشور است.

مسئله سوخت و هزینه ناشی از آن

مسئله عمده دیگر کامیون‌های حمل بین المللی سوخت آن‌ها است. بنا به اعلام سیدزنوری در زمینه سوخت گاها مشکل اساسی با کشور ترکیه است. به این خاطر که طبق آخرین توافقات بین ایران و ترکیه مقرر شده که کامیون‌های کشور ترکیه ما به التفاوت قیمت سوخت را به میزان ۳۲ سنت، در ازای هر تن-کیلومتر، در محل ورود به کشور پرداخت کنند. کامیون‌های ترکیه معتقدند که سوخت با آن‌ها گران محاسبه می‌شود. در مقابل کامیون‌های ایرانی نیز تنها ۵۵۰ لیتر سوخت را همراه خود به کشور ترکیه برده و مازاد بر آن را در ترکیه طبق قیمت آن کشور، ۸۰ تا ۹۰ سنت به ازای هر لیتر، سوخت گیری می‌کنند.

قانون ترکیه برای تمامی کامیون‌هایی که در این کشور بار حمل کرده به این گونه است که در مرزهای خروجی ترکیه سوخت بدون مالیات دریافت می‌کنند. این مسئله برای مرزهای ورودی ایران چندان به صرفه نیست. زیرا مرز خروجی ترکیه معادل مرز ورودی ایران است و کامیون داران چندان تمایلی به سوخت گیری در مرز خروجی ندارند. در حالی که این امر برای مرزهای خروجی بلغارستان، گرجستان و دیگر کشورها، از لحاظ قیمتی، توجیه دارد. مسئولان در این خصوص امکان انعقاد قراردادهای استرداد مالیات ارزش افزوده با کشورهایی که در آن‌ها تردد کامیون‌های ایرانی زیاد بوده را دارند. این امر هم موجب افزایش توان رقابت کامیون‌های باری کشور با کامیون‌های سایر کشورها شده و هم توجیه دارد.

منبع: کاماپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *