خودروهای غول‌پیکر جاده‌ای همیشه بازاری داغ و پرهیاهو برای خرید و فروش دارند. راننده‌های تجاری و شرکت‌های حمل‌ونقل یکی از مشتریان پروپا قرص خودروهای سنگین در ایران هستند.

فارغ از مسائل فنی و تفاوت‌های ساختاری بین یک کامیون، کشنده، تریلی و کمپرسی با یک خودرو سواری، خرید آنها از روالی مشابه پیروی می‌کند. در این گزارش با راهنمای خرید خودروهای سنگین و آخرین قیمت انواع کامیون و تریلی صفر آشنا می‌شوید.

آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد بازار کامیون در ایران به‌‌دلیل تحریم­ها شرایط چندان جذابی ندارد. ممنوعیت ورود برخی از به‌روزترین مدل‌های دنیا در کنار افزایش قیمت این غول‌های جاده‌ای، به دو عاملی تبدیل شده‌اند که رونق در بازار خودروهای سنگین را با دست‌انداز مواجه ساخته است. این چالش‌ها منجر به آن شده که مشتریان داخلی نه‌تنها از مدل‌های مدرن کامیون، کشنده و تریلی محروم باشند، بلکه با قیمت‌های نجومی و میلیاردی این غول‌ها مواجه شوند. شاید بتوان یکی از دلایل محبوبیت مدل‌های دست دوم کامیون و کشنده در بازار نسبت به مدل‌های صفر آن را به همین عوامل نسبت داد.

چگونه کامیون بخریم؟

بهترین راه خریداری یک کامیون صفر، مانند خودروهای سواری، مراجعه به نماینده رسمی آن است. انتخاب نماینده رسمی از این جهت حائز اهمیت است که مباحث مربوط به گارانتی و تامین قطعات در خودروهای سنگین از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. چند سال پیش که سد تحریم‌ها برداشته شد، شرکت‌های داخلی توانستند با برخی از بزرگان اروپایی مانند رنو، اسکانیا و ولوو قرارداد منعقد کنند. دانگ­فنگ و هوو هم شرکت‌های چینی بودند که توانستند مجوز تولید و مونتاژ را در داخل ایران بگیرند.

اما با آغاز موج دوباره تحریم­ها، بسیاری از شرکت‌های خودروساز عطای کار در ایران را به لقایش بخشیدند و بعد از وضع تحریم­ها، بازار ایران را ترک کردند. در حال حاضر شرکت سایپا دیزل، یکی از اصلی‌ترین واردکننده و تولیدکننده انواع ماشین‌آلات سنگین از جمله کامیون و کشنده است.

محصولات این شرکت، خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین است که از جمله آنها می‌توان به کامیون‌های دانگ‌فنگ و کشنده‌های ولوو اشاره کرد. بیشترین تولیدات هم منحصر به مونتاژ خودروسازی‌های اروپایی و بعضا آسیایی است که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌هایی مانند شرکت ولوو تراکس، شرکت رنو تراکس، شرکت دانگ­فنگ، شرکت یوتانگ، شرکت فوتون و… اشاره کرد.

ولوو
کشنده ولوو FH460 دنده­‌ای یکی از محبوب‌ترین کشنده‌ها در بازار خودروهای سنگین است.

محبوب‌ترین برندها

ولوو یکی از محبوب‌ترین برندها در میان سازندگان خودروهای دیزلی به‌شمار می‌رود. به‌گفته رانندگان این مدل کامیون‌ها، ایمنی بالای خودروهای این کمپانی یکی از دلایل محبوبت این ماشین‌های غول­پیکر است. در میان بسیاری از کامیون‌های ولوو، مدل FH۵۰۰ یکی از محبوب‌ترین مدل‌های این شرکت در داخل کشور محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مدل‌های توانمند ولوو، مدل FMX۴۶۰ و FM۴۶۰ است که دارای دو مدل تک‌محور و دو محور است. این خودروها هم همانند FH۵۰۰ توسط سایپا دیزل مونتاژ و روانه بازار می‌شوند. قیمت روز این مدل‌های محبوب در داخل کشور با توجه به نوسانات نرخ ارز هر چند وقت یکبار تغییر می‌کند.

کامیون کشنده رنو پریمیوم ۴۶۰ یکی از گران‌ترین انواع ماشین­ سنگین‌هایی است که در حال حاضر در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. این ماشین قیمتی حدود یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دارد.

کامیون رنو پرمیوم

کمپرسی بنز ۲۶۲۴ جفت محور هم در بازار با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

کمپرسی

در میان کشنده‌ها هم کشنده ولوو FH۴۶۰ با قیمتی حدود ۸۵۰ میلیون تومان در بازار داخل به فروش می­رسد.

قیمت ماشین سنگین

منبع : آفتاب نیوز

 

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *