به گزارش باروان به نقل از اخبار خودرو در شرایطی که تاکنون طرح‌های بسیاری برای بازسازی خودروهای سنگین فرسوده در نظر گرفته شده است، اما هیچ‌کدام از این موارد به موفقیت چندانی دست نیافته‌اند. در تازه‌ترین طرح مورد‌نظر برای نوسازی ناوگان نی ثبت‌نام برای نوسازی و واردات تجاری‌های کارکرده اروپایی به‌طور هم‌زمان انجام می‌شود تا شاید راهگشای این طرح باشد. تغییر شرایط حضور در این طرح‌ها و نوسازی ناوگان نتوانسته است انگیزه مالکان خودروهای فرسوده را در این طرح‌ها افزایش دهد. گرچه دلیل اصلی این عدم تمایل، به قیمت‌های گزاف خودروهای موجود در بازار و تولیدشده توسط خودروسازان داخلی باز‌می‌گردد، اما به‌نظر می‌رسد دلایل دیگری هم در عدم موفقیت این طرح دخیل بوده است. در همین زمینه، برخی مالکان خودروهای فرسوده بر این باورند خودروهای قدیمی مانند ماک از هر جهت بهتر از مدل‌های امروزی هستند.
 

  40 ساله‌های با نشاط !

گرچه برخی مدل‌های قدیمی مالک بیش از 40 سال سن دارند و براساس تعاریف سازمانی، این خودروها فرسوده هستند، اما رانندگان قدیمی و مالکان این خودروها معتقدند خودروهای ماک مدل ندارند و نمی‌توان بین مدل‌های قدیمی و جدید آن‌ها تفاوت چندانی قائل شد. این مالکان می‌گویند طراحی این خودروها به شکلی است که با کمی بازسازی به حالت قبل برمی‌گردد و کیفیت خود را به دست می‌آورد. برخی رانندگان ماک‌های قدیمی را به‌طور کامل بازسازی کرده‌اند و معتقدند ماک‌ها گرچه از نظر قوانین فرسوده محسوب می‌شوند، اما هنوز هم نسبت‌به بسیاری از خودروها عملکرد بهتری دارند. 

  سازگاری جغرافیایی؛ مزیت ماک‌های قدیمی

مطابقت خودروهای سنگین و عملکرد آن‌ها در آب‌وهوا و جغرافیای مختلف، موضوعی است که برای رانندگان و مالکان خودروهای سنگین در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. 
این خودروها برخلاف برخی مدل‌های امروزی با آب‌وهوای ایران تطبیق بسیار داشته و با شرایط جاده‌های کشور سازگاری کامل دارند. رانندگان قدیمی کشور معتقدند خودروهای امروزی در هوای سرد زمستان و جاده‌های کوهستانی کشور کم می‌آورند و کشش عبور از این جاده‌ها را ندارند. 
گفته می‌شود اکثر خودروهای جدید برای جاده‌های اروپا طراحی شده‌اند و مناسب عبور از جاده‌های ایران نیستند. این در شرایطی است که ماک‌های قدیمی از امتحان در جاده‌های ایران سربلند بیرون آمده‌اند و بسیاری از رانندگانی که در سال‌های اخیر سوار بر این محصولات قدیمی بوده‌اند، حاضر به استفاده از مدل‌های امروزی با ظاهر شیک نیستند.

 ماک‌های سبک با ظرفیت بارگیری بیشتر

ظرفیت بارگیری ازجمله نکاتی است که هنگام خرید خودروهای سنگین برای رانندگان و مالکان آن‌ها بسیار مهم است. بسیاری از رانندگان شرکت‌های باری، تمایل به استفاده از ماک‌های قدیمی دارند و مدل‌های جدید را نمی‌پذیرند. 
به اعتقاد آن‌ها، ماک‌ها، خودروهای سبکی هستند و تناژ حمل بار آن‌ها بالاست. رانندگان با استفاده از این خودروها می‌توانند بین 3 تا 4 تن بار بیشتری حمل کنند. این در حالی است که مدل‌های دیگر سنگین هستند و وزن خالص آن‌ها به 20 تن هم می‌رسد. 
به همین دلیل تنها قابلیت بارگیری تا 20 تن را دارند. این در حالی است که وزن ماک‌ها 15 تن یعنی حدود 5تن کمتر از سایر خودروهاست و هنگام بارگیری ظرفیت بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

 

 ماک‌ها؛ کم‌مصرف‌ترین خودروهای سنگین دنیا

بحث دیگری که به‌عنوان لزوم نوسازی مطرح می‌شود، کاهش مصرف سوخت است. این باور وجود دارد که خودروهای سنگین فرسوده سوخت بسیاری مصرف می‌کنند. این موضوع را باید از دو منظر بررسی کرد؛ نخست آن‌که به‌دلیل افت شدید بازار کار خودروهای سنگین، آمار مصرف سوخت آن‌ها بسیار کاهش یافته است. 
پیش از این برخی شرکت‌های باربری تا 12هزارلیتر گازوئیل در ماه مصرف می‌کردند که این رقم درحال‌حاضر به کمتر از 2هزارلیتر رسیده است. باید این موضوع را هم در نظر گرفت که اگر کوچک‌ترین قطعه خودروهای جدید دچار مشکل شود، مصرف سوخت آن‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت؛ گرانی قطعات اصلی این خودروها باعث شده است مالکان به سمت استفاده از قطعات غیراصلی روی بیاورند. درحالی‌که مصرف خودروهای ماک 32 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است، اما چون لوازم اصلی آن به کشور وارد نمی شود، دارندگان این خودروها مجبور به استفاده از قطعات بی‌کیفیت هستند. این در حالی است که اگر هم پمپ و موتور ماک‌ها سالم باشد، هم قطعات باکیفیت در آن‌ها به‌کار گرفته شود و هم تنظیم شوند، بدون بار معادل 28لیتر و با ظرفیت کامل حدود 35لیتر مصرف سوخت خواهند داشت. البته مصرف ماک‌های قدیمی با قطعات بی‌کیفیت به 45لیتر نیز می‌رسد. اما برخی خودروهای جدید که به‌عنوان کم‌مصرف شناخته می‌شوند، 60 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر استفاده می‌کنند.

چرا برخی کامیون‌داران از خودروهای 40 ساله خود دل نمی‌کنند؟

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *