در مقاله قبل به مفاهیم اولیه هوشمندسازی کسب و کار پرداخته شد. در ادامه مفاهیم هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل بررسی می شوند که در این مقاله به اولین نمونه آن یعنی بازرسی محموله از لحاظ امنیتی اشاره میگردد.

نگرانی دولت ها در مورد حمل بار بسیار قابل توجه است. زیرا ممکن است خطرات امنیتی بالایی را به یک کشور وارد کند. بنابراین، بسیاری از دولت ها به منظور مدیریت محموله ها برای به حداقل رساندن خطرات تروریسم و سایر جرایم، قوانین و مقرراتی را توسط اداره گمرک، اعمال می کنند چرا که نگرانی ویژه دولت­ها در مورد کالاهای وارد شده از طریق مرزهای کشور است. از طرفی بارهای درون کشوری نیز به­ دلیل مسائل قاچاق و هم­چنین وجود کالاهای ممنوعه نیاز به بررسی دقیق دارند. محموله­ها به عنوان امنیت ملی باید مورد توجه قرار گیرند. آخرین پاسخ ایالات متحده به تهدیدات وارده از سمت کانتینرهای حاوی بار،  CSI: Initiative Security Container است. CSI برنامه ای است که به منظور افزایش امنیت محموله های کانتینری حمل شده به ایالات متحده از سراسر جهان در نظر گرفته شده است. اروپا نیز بر این موضوع متمرکز شده است و تعدادی پروژه تحت حمایت اتحادیه اروپا در حال انجام است.

ابتکار امنیتی کانتینر (CSI) در سال ۲۰۰۲ توسط اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP: Customs and Border Protection)، که یک آژانس وزارت امنیت داخلی است، راه اندازی شد. هدف آن افزایش امنیت محموله های کانتینری به ایالات متحده بود.

CSI شامل چهار عنصر اصلی است:

  1. استفاده از اطلاعات هوشمند و اطلاعات خودکار برای شناسایی و مورد هدف قرار دادن کانتینرهایی که به عنوان یک ریسک برای تروریسم مطرح می­شوند.
  2. پیش آزمایش کانتینرهایی که در بندر خروج خطرناک به­نظر می­رسند، قبل از اینکه آنها در بندرهای ایالات متحده وارد شوند.
  3. تشخیص کانتینر خطرساز با استفاده از فن آوری تشخیص هوشمند.
  4. تشخیص کانتینرهایی که ممکن است مراحل قانونی را از طرق غیرقانونی مانند رشوه گذرانده باشند.

با پیشرفت تجارت، بررسی وسایل دارای محموله هر روز مهمتر از دیروز می­شود. برای ارزیابی محتوای کامیون­ها، کانتینرها، محموله دریایی و وسیله­های مسافرتی از سیستم تصویربرداری اشعه x یا اشعه گاما در عمل استفاده شده است چرا که برای تعیین امکان حضور کالای قاچاق، تصاویر سه بعدی اطلاعات بهتری را نسبت به دو بعدی­ها فراهم می­کند. در گذشته، سیستم های بازرسی بار تنها توانایی های دو بعدی داشتند، و اپراتورهای انسان بیشتر اندازه گیری های بصری را انجام دادند.

بازرسی کانتینر با اسکنر اشعه ایکس در مقصد موثرترین راه برای کنترل کالاهای کانتینرها بدون تخلیه آن است. سرعت اسکن، قدرت نفوذ اشعه، وضوح فضایی فوق العاده و انعطاف پذیری سیستم، همه عوامل کلیدی هستند که چالش­هایی را پیشنهاد می دهند و راه حل­هایی برای آن­هاتوسط گسترده­ترین انواع محصولات غربالگری محموله با استفاده از اشعه ایکس، گاما نوری و فن آوری بازرسی نوترون ارائه شده است. این سیستم ها در پیکربندی های متحرک، دروازه­ای و پیکربندی سایت های ثابت در دسترس هستند و بنا به نیاز انتخاب می­شوند. انواع این سیستم ­ها عبارتند از:

استفاده از این سیستم­ها امروزه در بسیاری از کشورها رایج و متداول است و بایستی به عنوان بخشی از سیستم هوشمندسازی حمل و نقل در ایران اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد. در مقالات بعد به سایر بخش­های هوشمند سازی حمل و نقل اشاره خواهد شد.

منتظر ما باشید…

منابع:  http://www.htds.fr/en/

نویسنده:‌دکتر محمدرضا شمس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *