نماد سایت باروان

نوسازی ناوگان سنگین جاده‌ای بر سر دوراهی

کامیون های 3 سال کارکرده اروپایی
به گزارش باروان به نقل از ایرنا،”نوسازی ناوگان” در پی مشکلات ناشی از فرسودگی خودروهای سنگین حمل و نقل عمومی و همچنین ماشین‌آلات حوزه راهداری، در قالب دو دیدگاه مختلف عملیاتی در کانون توجه مسئولان قرار دارد.

این دیدگاهها همزمان با مراسم تجلیل از رانندگان و فعالان صنعت حمل و نقل که با حضور مسوولان دولتی و دست‌اندرکاران بخش خصوصی در مشهد برگزار شد از یکطرف توسط معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و از سوی دیگر توسط رییس کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران ایران مطرح شد.

یک روش نوسازی این بخش، تامین خودروهای مورد نیاز ناوگان حمل بار از کشور چین با واسطه‌گری خودروسازان داخلی و روش دیگر آن، سپردن سکان نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به بخش خصوصی و دست‌اندرکاران صنف کامیوندار برای واردات خودرو از اروپا مطرح شد. 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  گفت: عمر متوسط خودروها و ماشین‌آلات سنگین مشغول کار در حوزه راهداری کشور افزون بر ۲۰ سال و به حدی بالا است که به اجبار می‌بایست نوسازی شوند.

محمد تیموری افزود: هم‌اینک ۲۲ هزار راهدار در قالب ۷۰۰ راهدارخانه با بکارگیری ۱۲ هزار دستگاه خودروی سنگین وظایف خود را در حوزه نگهداری راههای کشور انجام می‌دهند. 

وی ادامه داد: بر اساس موافقت معاون اول رییس جمهوری در چارچوب فعالیت “ستاد رونق تولید” مقرر شد قراردادی با کارخانه ماشین‌سازی هپکو برای ساخت دستگاه ماشین‌آلات راهداری منعقد شود تا از این طریق علاوه بر کمک به رونق تولید داخل و اشتغال، نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ماشین‌آلات راهداری برطرف شود. 

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: قرارداد ساخت ۳۵۰ دستگاه گریدر و بیل‌مکانیکی با کارخانه هپکو آماده شده و مراحل عقد آن در جریان است. پس از نهایی شدن و تولید این ماشین‌آلات، حدود ۱۰ درصد آنها به خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت.

واردات لاستیک به صنوف واگذار شد

وی در ادامه پیرامون مشکلات ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای بار و مسافر هم اظهارداشت: واردات لاستیک به صنوف دست‌اندرکار حمل و نقل واگذار شده زیرا از تخصص لازم در این زمینه برخوردارند.

تیموری افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال به منظور حمایت از این روند در اختیار صنوف دست‌اندرکار حمل و نقل قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تیموری گفت: مینی‌بوسها و کامیونهای فعال در مجموعه ناوگان جاده‌ای حمل کالا ومسافر عمر متوسط بالایی را در مقایسه با دیگر ناوگان این بخش دارند بطوری که عمر متوسط  ناوگان اتوبوسهای فعال در سطح کشور حدود ۱۲ سال و در حد قابل قبول است. 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تامین خودروهای مورد نیاز ناوگان حمل بار کشور از میان برندهای اروپایی نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به شرایط تحملی ناشی از تحریمهای ظالمانه هم‌اینک امکان واردات خودرو از کارخانه‌های خودروساز اروپایی میسر نیست لذا در حال مذاکره برای واردات برندهای با کیفیت چینی، با خودروسازان داخلی هستیم. 

سپردن نوسازی ناوگان به صنوف حمل و نقل 

رییس کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران ایران هم در حاشیه مراسم هفته حمل و نقل، در جمع خبرنگاران به نحوه نوسازی ناوگان جاده‌ای اشاره و بیان کرد: نوسازی ناوگان باری به خودروسازان داخلی یا بهتر است بگوییم به مونتاژکاران کالای چینی، داده شده است. همچنین بارها به شرکتهای لیزینگ پول داده شد اما کامیونداران ایجاد کردند لذا به نظر می‌رسد باید این روند متوقف شود. 

رضا تیموری بر لزوم اعتماد دولت به صنف کامیونداران و همچنین بی‌کیفیت بودن خودروهای چینی تاکید و بیان کرد: منابع مالی نباید در اختیار مونتاژکاران خودروهای سنگین قرار گیرد که ماشین چینی وارد کشور کنند. همچنین نباید به شرکتهای لیزینگ پول بدهیم تا پدر ما را در بیاورند. بگذارید صنف کامیوندار به تنهایی امر نوسازی و تامین ناوگان نو را مدیریت کند.

وی افزود: این صنف ما می‌تواند برندهای خوب و معتبر خارجی را با قیمت کمتر وارد کشور نماید. البته تحریم در این روند مشکل‌ساز نخواهد. دولت یکبار به ما اعتماد کند تا ناوگان نوسازی شود. 

رییس کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران ایران در ادامه به افزایش هزینه حمل کالا و فقدان تغییر در نحوه محاسبه کرایه بار در برخی استانها از جمله خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: کدام کارخانه و یا تولیدکننده‌ای می‌تواند تولیدات خود را زیر قیمت تمام شده بفروشد. حال چگونه از صنف کامیوندار انتظار دارند خدمات خود را زیر قیمت عرضه کند در حالی که فرسودگی ناوگان هزینه‌های این صنف را بالا برده است. 

وی افزود: در صورتی که مشکلات انجمنهای صنفی کامیونداران رفع نشود و چرخ این ناوگان نچرخد قطعا چرخ زندگی و تجارت دیگر بخشها نیز در کشور نخواهد چرخید لذا باید در اینباره چاره‌اندیشی شود.

بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ۶۰۰ هزار راننده در این بخش با کارت هوشمند، هفت هزار و ۶۰۰ شرکت حمل بار و مسافر با استفاده از ۳۵۰ هزار دستگاه کامیون و ۱۰۰ هزار خودروی مسافربری سالانه ۶۰۰ میلیون تن کالا و یک میلیارد نفر مسافر را در طول ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده‌های بین‌شهری و روستایی در سطح ایران جابه‌جا می‌کنند. 

۱.۲ میلیون در حوزه حمل و نقل جاده‌ای کشور شاغل هستند و در مجموع ارتزاق حدود شش میلیون نفر از کل جمعیت ایران وابسته به این صنعت است.

 

 

خروج از نسخه موبایل