بیش از ۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان منتظر خروج از مرز هستند. به گفته مسوولان گمرک ایران به علت «عدم همکاری ترکیه» کندی پذیرش کامیون‌ها مهم‌ترین عامل شکل‌گیری این صف طولانی در مرز بازرگان شده است.

«بیش از۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان منتظر خروج از مرز هستند.» به گفته مسوولان گمرک ایران به علت «عدم همکاری ترکیه» کندی پذیرش کامیون‌ها مهم‌ترین عامل شکل‌گیری این صف طولانی در مرز بازرگان شده است. هرچند ترکیه در این باره توضیحی نداده، اما رییس اتاق مشترک ایران و  ترکیه در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: براساس بررسی‌های صورت گرفته از منابع موثق مشخص شد که صف تشکیل شده در مرز بازرگان منشأ خارجی ندارد و طرف ترک هیچ محدودیتی ایجاد نکرده است.

به گفته مهرداد سعادت، علت اصلی شکل‌گیری صف کامیون‌ها در مرز بازرگان، جلوگیری از قاچاق سوخت است. بنابه توضیحات او، شرکت ملی پخش و پالایش نفت به خاطر کنترل مجدد کامیون‌های خروجی و کنترل سوخت باک و جلوگیری از قاچاق سوخت و اینکه بیش از میزان استاندارد از کشور سوخت خارج نشود بازرسی انجام می‌دهد که این موضوع باعث ایجاد صف کامیون‌ها شده است.

او در عین حال این اقدام را غیرقابل توجیه دانست و عنوان کرد که پیگیری‌ها برای حل این مشکل در حال انجام است که به زودی با رایزنی‌های انجام شده مرتفع خواهد شد. بار اکثر کامیون‌های ایرانی معطل در صف، مواد پتروشیمی، میوه و تره بار، هندوانه و .. است که فاسدشدنی هستند و در اولویت خروج از مرز قرار دارند. باروان، اپلیکیشن اعلام بار سراسری به مشروح این خبر می‌پردازد.

 تشریح اولیه معطلی کامیون‌ها

طی رزوهای گذشته بود که خبر معطلی کامیونی ایرانی در مرز بازرگان خبر ساز شد. برخی علت شکل‌گیری صف‌های طولانی کامیون‌ها در دومین مرز زمینی ایرانی به اروپا را عدم همکاری کشور ترکیه در تسریع روند پذیرش کامیون‌های ایرانی و افزایش عوارض ورودی به کشور آذربایجان عنوان کردند. براساس خبرهایی که طی روزهای گذشته منتشر شد، افزایش عوارض ورودی به کشور آذربایجان هم باعث شده تا رانندگان کامیون تمایلی برای خروج از مرزهای جلفا و پلدشت نداشته و مرز بازرگان را برای خروج انتخاب کنند که این موضوع مشکل صف کامیون‌های ایرانی در بازرگان را تشدید کرده است.

محلی به عنوان پارکینگ برای نوبت دهی به کامیون‌ها برای خروج از مرز در دست احداث است که مراحل پایانی را طی می‌کند اما به دلیل کم بودن ظرفیت پارکینگ رانندگان گلایه مند بوده و در مرز بازرگان سرگردان هستند. رانندگان کامیون‌ها از معطلی در مرز بازرگان خسته شده و عنوان می‌کنند در این چند روز، صف حرکت چندانی نداشته و کسی جوابگوی آنها نیست.

در همین راستا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت‌وگویی که بیستم اسفندماه با «خبرگزاری مهر» داشته، در خصوص مشکل صف کامیون‌های ایرانی در مرز بازرگان در اظهاراتی گفته است: « همه ساله در روزهای پایانی سال به دلیل اینکه بازرگانان تلاش دارند بار خود را سریع‌تر به مقصد برسانند شاهد صف هستیم اما امسال این مشکل به دلیل عدم پذیرش طرف ترک به همراه افزایش عوارض ورودی کشور آذربایجان تشدید شده و هم اکنون چند روز است شاهد صف طولانی در مرز بازرگان هستیم.» ارسلان شکری همچنین عنوان کرده که با رایزنی‌های متعدد مسوولان استانی و کشوری با طرف ترکیه، طرف ترک قول مساعد داده است که پذیرش کامیون‌ها را سرعت ببخشد.

همچنین بنابه اظهارات او، در سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا روزانه بیش از ۴۵۰ ناوگان کامیون از این مرز تردد می‌کرد اما با شیوع ویروس کرونا این میزان به ۳۰۰ تا ۳۰۳ کامیون رسیده بود اما در روزهای اخیر به دلایل نامعلوم از سوی کشور ترکیه پذیرش کامیون‌های ایرانی به ۲۵۰ دستگاه رسیده که موجب تشکیل صف شده است.

گمرک: ترکیه همکاری نمی‌کند

اما حال، مدیرکل گمرک مرزی بازرگان در تازه‌ترین اظهارات خود با اشاره به طولانی شدن صف‌های کامیون‌ها در مرز بازرگان و گلایه مندی کامیونداران به «ایسنا» گفته است: «در حال حاضر بیش از ۵۰۰دستگاه کامیون در مرز بازرگان منتظر خروج از مرز هستند، که عدم همکاری کشور ترکیه به دلیل کندی پذیرش مهم‌ترین عامل این مشکل شده است».

او در ادامه بااشاره به اینکه در ماه‌های گذشته به‌طور متوسط ۴۰۰ دستگاه ورود به کشور ایران و ۳۰۰ دستگاه کامیون خروجی از مرز بازرگان صورت می‌پذیرفت، بیان کرده که این میزان در هفته‌های اخیر از سمت ترکیه کاهش یافته و موجب تشکیل صف شده است. مدیر کل گمرک بازرگان با تاکید براینکه اکثر کامیونها با تغییر مسیر خود از گمرک پلدشت و نخجوان به بازرگان موجبات ایجاد صف‌های طولانی شدند، افزود: افزایش عوارض ورود کامیون‌ها به خاک آذربایجان زمینه‌ساز آن شده است تا صف‌های طولانی در گمرک مرزی ۲۴ ساعتی بازرگان به وجود می‌آید.

به گفته بازگیر، بار اکثر کامیون‌های ایرانی معطل در صف، مواد پتروشیمی، میوه و تره بار، هندوانه و غیره است که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی گمرک ایران و رایزنی‌های انجام شده با گمرک گوربلاغ ترکیه خواستار تسریع بخشیدن در روند کنترل و افزایش پذیرش این کامیون‌ها شده ایم. به گفته مدیر کل گمرک بازرگان، کامیون‌های حامل بار فاسدشدنی در اولویت خروج از مرز قرار دارند و تلاش می‌شود این مشکل ظرف چند روز آینده برطرف شود.

او همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون تمام نیروهای انتظامی، مرزبانی و نیروهای گمرکی در پایانه مرزی حضور دارند و تلاش می‌شود بدون کوچک‌ترین مشکل، صف کامیون‌ها برطرف شود، گفته است: « هیچ گونه مساله امنیتی و جانی کامیون داران و محموله کامیون‌های آنها را طی مسیر منتهی به گمرک تهدید نمی‌کند.»

  رییس اتاق ایران و ترکیه: مشکل داخلی است

در همین راستا، مهرداد سعادت، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگویی با «تعادل» در مورد علت تشکیل صف کامیون‌ها در مرز بازرگان برای ورود به ترکیه باین کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته از منابع موثق مشخص شد که صف تشکیل شده در مرز بازرگان منشأ خارجی ندارد.

او با بیان اینکه این موضوع مساله حادی نیست و با پیگیری‌های صورت گرفته قبل از عید این مشکل حل خواهد شد، بیان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شده که جلوگیری از ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه هیچگونه دلایل سیاسی و سیاسی و اقتصادی ندارد.

سعادت همچنین با بیان اینکه طرف ترک هیچ محدودیت و مشکلی برای کامیون‌های ایرانی ایجاد نکرده است، توضیح داد: شرکت ملی پخش و پالایش نفت به خاطر کنترل مجدد کامیون‌های خروجی و کنترل سوخت باک و جلوگیری از قاچاق سوخت و اینکه بیش از میزان استاندارد از کشور سوخت خارج نشود بازرسی انجام می‌دهد که این موضوع باعث ایجاد صف کامیون‌ها شده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در ادامه با غیرقابل قبول بودن این اقدام، گفت: پیگیری‌ها در این مورد درحال انجام است.بنده هم با دفتر اقتصادی استانداری تماس گرفته و موضوع را مطرح کرده‌ام. این موضوع نه برای ما و نه برای تجار توجیه قابل قبولی نیست که به خاطر بازرسی مجدد شرکت نفت این صف را ایجاد کنند.

منبع: تعادل

4 پاسخ

  1. بازتاب: | باروان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *