نماد سایت باروان

صف طولانی کامیون‌ها در مرزها کوتاه می‌شود؟

صف طولانی کامیون ها در مرزها

چندی است که در پایانه‌های مرزی نابسامانی‌هایی وجود دارد که حتی صدای انتقاد وزیر راه وشهرسازی را هم بلند کرده است، اما مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای معتقد است که برای حل این مشکل از طریق سامانه‌ای واحد چاره‌ای اندیشیده شده که در پایانه‌های مرزی اجرایی خواهد شد.

به گزارش باروان به نقل از ایسنا، یکی از مشکلاتی که کامیون‌داران همواره با آن به صورت روزانه و مستمر درگیر هستند، انتظار آن‌ها برای پایان یافتن صف‌های طولانی در مرزهای کشور است تا بتوانند با انجام دادن مراحل اداری‌شان، از مرز عبور کنند و این صف‌ها در یکسال اخیر و با شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر به چشم خورده است.

نابسمانی در پایانه‌های مرزی کشور تا جایی پیش رفت که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز از آن انتقاد کرد و گفت: نابسامانی موجود در پایانه‌های مرزی جای دفاع نگذاشته و غیرقابل قبول است و به همین دلیل این موضوع پیگیری شد و با مصوبه رئیس جمهور در ستاد اقتصادی هماهنگی دولت در ماه گذشته، جلسات شورای پایانه‌های مرزی تشکیل شد که نمایندگان اتاق بازرگانی نیز در این جلسات حضور داشتند.

وی افزود:‌ تلاش داریم تا با سازماندهی یک سامانه مدیریت یکپارچه در پایانه‌های مرزی که اولین آن در مرز بازرگان به کار گرفته خواهد شد، مشکلات موجود در این پایانه‌ها برطرف شود. به نحوی که تشریفات عبور از مرز و اقداماتی که دستگاه‌ها نیازمند انجام آن هستند در پسکرانه انجام و پایانه‌ها محل تجمع، توقف و رسوب کالا نباشد.

جواد هدایتی – مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای – در این باره اظهار کرد: از سال ۱۳۷۵ شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور تشکیل شد و در آن زمان تنها محیطی برای فعالیت مرزی دستگاه‌های متولی احداث شده بود اما تنها ساختار فیزیکی برای آن را ایجاد کرده بودیم و برای یکپارچه شدن فعالیت این دستگاه‌ها و هم‌افزایی آن‌ها در راستای حل مشکل فکری نشده بود اما در دوره مدیریت جدید در صددیم تا با ایجاد سامانه های یکپارچه نرم افزاری هماهنگی را بین دستگاه‌های مستقر در مرز افزایش دهیم و با تسهیل شرایط ورود اطلاعات، موازی کاری‌های بسیاری را حذف کنیم.

وی افزود: راه‌اندازی سامانه‌ یکپارچه نرم افزاری نه تنها سبب می‌شود که دستگاه‌های متولی و مستقر درمرزها اطلاعات‌شان را  بین یکدیگر به اشتراک بگذارند بلکه ارتباط زنجیره ای و نظام‌مند بین دستگاه‌های مذکور برقرر شده و فرایند عبور و مرور را تسریع و روان می‌شود، نظارت ها هوشمند و هدفمندتر شده و بسیاری از رویه‌های معمول حذف و از طریق انجام برخی فرآیندها از راه دور، ساده‌سازی می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه راه‌ندازی سامانه جامع حمل و نقل بین‌المللی ومدیریت یکپارچه پایانه‌های رمزی از این طریق مشکل رانندگان را در انتظارهای طولانی و صف‌های بلند تا حدود زیادی حل می‌کند، گفت: البته صف هایی که در پایانه‌های مرزی شکل می گیرد تنها به داخل کشور بستگی ندارد و بخشی از این مشکلات ناشی از نوع رفتار کشور مقابل است اما در وهله نخست باید سامانه پنجره واحد را راه‌اندازی کرده و مشکلات خودمان را هم حل کنیم و در ادامه یا به صورت همزمان کشور مقابل را نیز با آن هماهنگ کنیم.

هدایتی ادامه داد: در این زمینه برخی از کشورها و پایانه‌های مرزی مانند عراق، توانایی و پتانسیل افزایش ظرفیت برای حل مشکل صف‌های طولانی رانندگان را دارند و حتی سامانه‌های مورد نیازشان را نیز راه‌اندازی کرده‌اند و برخی دیگر نیز مانند آستارا محدودیت‌هایی برای افزایش ظرفیت پذیرش دارند که امیدواریم مشکلات آن‌ها نیز برطرف شود.

وی تاکید کرد: زمانی که به عنوان مثال شماره پلاک یک کامیون از بدو ورود به کشور ثبت می‌شود، شماره پلاک و اطلاعات آن توسط همه دستگاه‌های متولی به صورت جداگانه ثبت خواهد شد و با استفاده از این سامانه از این موازی کاری‌ها جلوگیری خواهد شد  و در واقع کامیونی که از بندرعباس شروع به حرکت به سمت مرز آستارا می‌کند از راه دور بسیاری از رویه‌های اداری‌اش انجام شده و توقف راننده از طریق این روش به حداقل ممکن می‌رسد.

 

خروج از نسخه موبایل