نماد سایت باروان

سهم ناچیز رسانهٔ ملی در آموزش رفتار و اخلاق درست رانندگی

فرهنگ رانندگی

از سوی مسئولان گفته می‌شود که برای کاهش تلفات رانندگی به هسته سخت آمار رسیده‌ایم و راهکارهای اجراشده دیگر پاسخگو نیست. باروان سامانه هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می پردازد.

مرتضی شمسی پژوهش‌گر حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و تصادفات رانندگی گفت: در زمینه اصلاح رفتار ترافیکی با فقر آموزشی مواجه هستیم و متأسفانه صداوسیما در مورد آموزش فرهنگ ترافیک وقت نمی‌گذارد. و ی بابیان اینکه لازم است برای اصلاح رفتار رانندگان آموزش از طریق رسانه‌های عمومی آغاز شود، ادامه داد: این آموزش باید مداوم، مستمر و برای تمام گروه‌های سنی باشد.

شمسی با توضیح اینکه متأسفانه آمار تلفات رانندگی مدت‌ها است روی رقم مشخصی متوقف‌شده است خواستاراصلاح روش‌های مبارزه با تصادفات رانندگی شد و گفت: از سوی مسئولان گفته می‌شود که برای کاهش تلفات رانندگی به هسته سخت آمار رسیده‌ایم و راهکارهای اجراشده دیگر پاسخگو نیست.

وی با توضیح اینکه ایران حدود یک درصد جمعیت جهان، دو درصد خودروهای جهان و حدود ۱.۳ تلفات جاده‌ای جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: گفته می‌شود که امسال ۱۱ درصد رشد تردد داشته‌ایم و گرایش مردم به استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای بیشتر هم شده است که به همین نسبت تصادفات جاده‌ای بیشتری ایجاد خواهد شد.

شمسی گفت: تا زمانی که اهمیت رانندگی درست و رفتار ترافیکی مناسب به‌عنوان موضوعی مهم از سوی صداوسیما مورد تبلیغ قرار نگیرد مشکلات بخش حمل‌ونقل حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: صداوسیما طوری برای موضوع کنکور وقت می‌گذارد که اگر امروز تمام ایرانی‌ها در کنکور شرکت کنند می‌توانند پزشکی و مهندسی قبول شوند. یا انقدر برای فوتبال وقت گذاشته است که تمام ایرانیان امروز کارشناس فوتبال شده‌اند اما آیا در خصوص آموزش حمل‌ونقل این‌قدر وقت می‌گذارد؟

این پژوهشگر حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و تصادفات رانندگی هم‌چنین ادامه داد: سهم رسانهٔ ملی در اموزش رفتار و اخلاق درست رانندگی بسیار ناچیز و کم است و این درحالی است که ۸ درصد از درامد تولید ناخالص کشور صرف تصادفات رانندگی می‌شود و معضلات ترافیک، راه‌بندان، آلودگی هوا و فرصت‌هایی که شهروندان از دست می‌دهند به کشور خسارت می‌زند و از کسیه بیت‌المال خرج می‌شود.

شمسی ادامه داد: برای اینکه صداوسیما دچار رفتار سلیقه‌ای نشود پیشنهاد دارم قبل از شروع آموزش یک موسسه یا انجمن تربیتی ترافیک در کشور داشته باشیم تا دانشگاه و مدرسه و رسانه سلیقه‌ای رفتار نکند و این انجمن نحوه آموزش را به عنوان برنامه به دانشگاه، مدرسه و رسانه ملی ارائه دهد.

وی ادامه داد: هم چنین در کنار این موسسه باید یک موسسه پژوهشی داشته باشیم که هم‌زمان با آموزش صداوسیما کار این موسسه ارزیابی سالانه رفتار ترافیکی مردم باشد که آیا آموز ش ها روی رفتار ترافیکی مردم تأثیر گذاشته است یا خیر؟

منبع: تین نیوز

 

خروج از نسخه موبایل