نماد سایت باروان

سلاطین جاده‌ها را چه شرکت‌هایی می‌سازند؟

سلاطین کامیون ها

 قسمت بزرگی از صنعت حمل‌ونقل دنیا را کامیون و تریلی‌ها می‌چرخانند. سلاطین جاده‌ها در گرما و سرما، سینه‌کش جاده را در پیش‌ می‌گیرند تا کالاهای مورد نیاز مردم، سالم و سلامت به دست‌ آن‌ها برسد.

قسمت بزرگی از صنعت حمل‌ونقل دنیا را کامیون و تریلی‌ها می‌چرخانند. سلاطین جاده‌ها در گرما و سرما، سینه‌کش جاده را در پیش‌ می‌گیرند تا کالاهای مورد نیاز مردم سالم و سلامت به دست‌ آن‌ها برسد. افزایش تجارت باعث شده است تا کامیون‌ و تریلی‌های بزرگ و ۱۸ چرخ پیشرفت چشمگیری داشته باشند، از طرف دیگر فشار مجامع طرفدار محیط زیست نیز باعث شده تا شرکت‌های سازنده کامیون و تریلی در دنیا میلیون‌ها دلار بودجه برای بهینه‌سازی مصرف سوخت موتور این خودروهای پرمصرف خرج کنند.

تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا صنعت ساخت کامیون و تریلی شاهد اقتدار برند‌های قدیمی و نام‌های جدیدی باشد که این صنعت را به پیش‌میبرند. به همین‌ منظور خالی از لطف نیست اگر در ادامه به ۱۰ شرکت بزرگ سازنده کامیون و تریلی در دنیا نگاهی داشته باشیم.

۱۰. اسکانیا

تعداد ۸۱،۳۵۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. امکان ندارد جایی صحبت از خودروهای سنگین به میان بیاید و اشاره‌ای به اسکانیا نشود. اسکانیا که یکی دیگر از زیرمجموعه‌های برند فولکس‌واگن AG است در سوئیس مستقر است و قطعات تریلی‌های اسکانیا در سوئیس، فرانسه، هلند، هندوستان، آرژانتین، برزیل، لهستان و روسیه تولید می‌شود.
خط تولید کامیون‌های اسکانیا در ۱۰ کشور مختلف در اروپا و آفریقا واقع شده است. اسکانیا اخیراً نسل جدیدی از کامیون‌ها را معرفی کرده که در آن‌ها شاهد حضور موتورهای جدید V6 هستیم. این موتورها مصرف سوخت بهینه‌ای به میزان ۷ تا ۱۰ درصد دارند.

۹. مان

تعداد ۸۳،۲۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. برند مان (MAN) نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن AG به‌حساب می‌آید. این برند به ساخت اتوبوس، کامیون و موتور ماشین‌های سنگین مشغول است. به تازگی واحد تولید کامیون و اتوبوس مان با گروه لجستیک DB Schenker برای ایجاد شبکه‌ای از کامیون‌ها با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت جاده‌ها وارد همکاری شده است.

۸. شرکت PACCAR Inc

تعداد ۱۰۴،۹۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. این شرکت اقماری، کامیون‌های مختلفی را با برند‌های Peterbilt، Kenworth و داف (DAF)، تولید می‌کند. این امر باعث شده است تا PACCAR Inc چیزی حدود ۲۸.۵ درصد از بازار کامیون‌های کلاس ۸ آمریکا را در اختیار بگیرد. سهم PACCAR Inc در بازار اروپا نیز کم نیست و کامیون‌های نیمه‌سنگین فروخته شده از جانب این شرکت چیزی حدود ۱۶.۲ درصد از بازار اروپا را شامل می‌شود.

۷. ایوکو

تعداد۱۳۴،۳۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. ایوکو نیز نام آشنایی برای علاقه‌مندان به کامیون و تریلی در ایران است. این برند که زیرمجموعه‌ای از برند هلندی CNH Industrial NV به حساب می‌آید و در سال جاری میلادی توانسته است ۱۴۰،۲۰۰ دستگاه خودرو را روانه بازار کند. جالب اینجاست که از این آمار حدود ۴ هزار دستگاه خودرو برای مصارف نظامی و استفاده در سرویس‌های آتش‌نشانی ساخته شده‌اند. ۹،۳۰۰ دستگاه از خودروهای ساخته شده توسط این برند در سال جاری میلادی اتوبوس بوده‌اند. بیشترین بازار برند ایوکو در اروپا است و بنا به گزارش‌های منتشر شده این برند ۱۱.۳ درصد از بازار کامیون‌های سنگین اروپا را در اختیار دارد.

۶. هینو (Hino)

تعداد ۱۷۱،۸۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. همان‌گونه که از اسم این برند پیداست با یک برند ژاپنی تولید کننده کامیون و اتوبوس طرف هستیم. هینو توانسته است چیزی معادل ۳۷.۷ درصد از بازار اتوبوس و کامیون‌های سنگین ژاپن را در اختیار داشته باشد. البته هینو در بازارهای جهانی فروش خوبی را تجربه نمی‌کند و در سال میلادی ۲۰۱۶ توانسته است تنها چیزی حدود ۲.۱ درصد از سهم فروش کامیون و خودروهای سنگین دنیا را از آن خود کند.

۵. گروه خودروسازی ولوو

تعداد ۱۹۰،۴۲۴ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. گروه خودروسازی ولوو، کامیون‌های سنگینی با برندهای ولوو، UD، رنو، ماک (Mack)، Eicher و Dongfeng راهی بازار می‌کند. طیف گسترده خودروهای سنگینی که ولوو روانه بازار کرده است باعث شده تا برند‌های زیر مجموعه گروه خودروسازی ولوو در سال ۲۰۱۶ در اروپا بازار خوبی را تجربه کنند. البته این سکه روی دیگری نیز دارد و بازار ولوو در کشورهای آمریکای شمالی و برزیل روبه رکود گذاشته است.

۴. شرکت Navistar International Corp

تعداد ۳۱۳،۶۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. این شرکت بزرگ نیز خودروهای تجاری و کامیون‌های نظامی زیادی را با برند‌های مختلف با موتورهای دیزل اختصاصی روانه بازار کرده است. از طرف دیگر شاهد عرضه اتوبوس‌هایی با برند IC نیز از جانب این شرکت هستیم. آمریکا و کانادا به عنوان بازارهای اصلی این شرکت به حساب می‌آیند.

۳. شرکت Dongfeng

تعداد ۳۶۹،۱۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. همان‌گونه که از نام این شرکت پیداست با یک برند چینی آمریکایی طرف هستیم که به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های کامیون‌ به حساب می‌آید. این برند حدود ۱۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و این آمار از افزایش ۷ درصدی سهم این برند نسبت به سال‌های گذشته حکایت دارد.

۲. شرکت Tata Motors Limited

تعداد ۳۸۸،۳۹۶ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. به احتمال زیاد حتی نام این شرکت به گوش شما نخورده اما جالب است بدانید Tata Motors Limited به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در تمام دنیا به‌حساب می‌آید. جالب‌تر اینکه برندهای معتبری مانند جگوار، لندروور و خودروهای کره‌ای دوو به عنوان برندهای زیر مجموعه این شرکت به حساب می‌آیند. این شرکت علاقه زیادی به فروش محصولات هر برند در بازارهای محلی همان کشور دارد.

۱. گروه دایملر

تعداد ۴۱۵،۱۰۸ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. گروه دایملر (Daimler) نیز یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا است که به احتمال زیاد اسم آن به گوش شما نخورده، اما برندهای زیرمجموعه این گروه بسیار معتبر هستند. در این زمینه می‌توان به اسامی بزرگی مانند مرسدس‌بنز، وسترن استار، فرایت‌لاینِر، میتسوبیشی فوزو و BharatBenz اشاره کرد. این روزها گروه خودروسازی دایملر کاروکاسبی خوبی را تجربه نمی‌کند و بنا به گزارش‌های مالی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است فروش این شرکت به میزان ۱۷ درصد در بازارهای آمریکا، ترکیه، آمریکای لاتین و کشورهای قاره آمریکای شمالی افت داشته است.
منبع : اقتصاد ایران

 

خروج از نسخه موبایل