حدود ۲ماه است که ۶۸۵ واگن در مرز سرخس متوقف است و امیدواریم هماهنگی‌ها و تمهیدات به گونه‌ای انجام شود که بیش از این شاهد توقف واگن‌ها و بار تجار و بازرگانان در این منطقه نباشیم . همچنین حدود ۲ ماه است ۵ کامیون ایرانی در مرز ازبکستان با ترکمنستان متوقف مانده اند و از شما انتظار داریم هماهنگی‌های لازم را برای عبور این کامیون‌ها انجام دهید .

به گزارش باروان به نقل از  پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در نشست سه جانبه ویدیو کنفرانس بررسی همکاری های حمل و نقل و ترانزیت جمهوری اسلامی ایران – ترکمنستان و ازبکستان از انجام کامل پروتکل های بهداشتی در پایانه های مرزی کشور به منظور جلوگیری از کوید ۱۹ خبر داد .

محمد اسلامی در این نشست سه جانبه گفت : خوشحالم بعد از تماس های تلفنی‌مقامات سه کشور ، امروز این توفیق را داریم که کنفرانس خود را برای توسعه روابط در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بر گزار کنیم . همه ما شاهد بودیم که ویروس کرونا  همه جهان را گرفتار و باعث شد انجام مناسبات به طریق دیگری انجام شود .

اسلامی با اشاره به این که در ایران از بدو پیداش این ویروس نسبت به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در نهاد ریاست جمهوری اقدام شد ، گفت : این ستاد ملی با ریاست شخص رییس جمهوری از آغاز به کار  تا اکنون  با تشکیل کمیته های تخصصی گوناگون به  پایش شرایط و اتخاذ تصمیمات ویژه برای مقابله با کرونا و برگرداندن کشور به شرایط عادی و ادامه  تولید پرداخته است . امروز گزارشات سازمان بهداشت درمان جهانی نشان می دهد که نظام درمانی ایران یکی از بهترین عملکردها را در روند کنترل و درمان ویروس کرونا داشته که ناشی از از اتخاد تصمیمات و سیاست‌های تخصصی در این حوزه است . ما از روز نخست بر اساس پروتکل های بهداشتی فعالیت ها را ادامه دادیم و  تمام حوزه‌های ترانزیتی ، جاده ای ، هوایی و دریایی را ملزم به رعایت این پروتکل‌ها کردیم . اکنون این پروتکل‌ها در ۲۴ پایانه مرزی مورد اجرا قرار می گیرد .

وزیر راه و شهرسازی گفت : بر این اساس این پروتکل‌ها ضدعفونی محیط و کالاهایی که از مبادی خروجی و ورودی تردد می کنند ، انجام می شود و رانندگان ترانزیت در مرزها توسط کادر پزشکی کنترل می شوند. خدا را شاکریم که اقدامات کنترلی باعث شد که شکست ضوابط نداشته باشیم و این اقدامات به شکل مداوم در حال انجام است .

وزیر با تاکید بر این که از صحت انجام ضدعفونی ها کسب اطمینان کنیم ، تصریح کرد : تعاملات چندجانبه و ترانزیت با کشورهای همسایه و  نیز با کشورهای اقیانوس هند و اروپا و بالعکس نیازمند همکاری و شیوه نامه هایی است که منجر به وحدت رویه و افزایش حجم تعاملات بین دو کشور شود .

اسلامی خطاب به همتایان ترکمنستانی و ازبکستانی خود گفت : همیشه آماده بودیم و هستیم که برای هماهنگی  گسترش شیوه های مشترک برای تسهیل تجارت با شما به توافق برسیم . امروز در این نشست مقامات  گمرکی ، بهداشتی و وزارت خارجه حضور  دارند و  و آمادگی دارند هماهنگی‌های لازم  را به گونه ای انجام دهند که موجب رشد تبادلات تجاری بین ما شود .

اسلامی با اشاره به انجام تست کوید ۱۹ از رانندگان گفت : ما این کار را انجام می دهیم و باید توسط شما هم انجام شود و کسانی که در مرزها تردد می کنند ، سرتیکفیت کوید ۱۹ را داشته باشند تا اطمینان ۱۰۰ درصدی از سلامت رانندگان داشته باشیم . تجار و بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل ما همه خود را ملزم به رعایت این پروتکل‌ها می دانند و آنها را انجام می‌دهند تا تجارت را شتاب دهند و فعالیت‌ها از سر گرفته شود .

وزیر راه و شهرسازی در این نشست از وزیر حمل و نقل ترکمنستان خواست تا هر چه زودتر مشکل ۶۸۵ واگن و نیز ۵ کامیون ایرانی را که حدود ۲ ماه است در مرز سرخس متوقف شده اند حل کند .

اسلامی در این ویدئو کنفرانس از راه اندازی تونل‌های ۲۰ متری ضدعفونی کننده تا ۱۰ روز آینده بر اساس پروتکل‌های تعین شده توسط وزارت بهداشت در مرزها خبر داد و گفت : حدود ۲ماه است که ۶۸۵ واگن در مرز سرخس متوقف است و امیدواریم هماهنگی‌ها و تمهیدات به گونه‌ای انجام شود که بیش از این شاهد توقف واگن‌ها و بار تجار و بازرگانان در این منطقه نباشیم . همچنین حدود ۲ ماه است ۵ کامیون ایرانی در مرز ازبکستان با ترکمنستان متوقف مانده اند و از شما انتظار داریم هماهنگی‌های لازم را برای عبور این کامیون‌ها انجام دهید .

 این عضو کابینه دوازدهم در ادامه گفت : در راستای تسهیل تجارت نیز  گمرک ایران با گمرک ترکمنستان توافقنامه تبادل الکترونیکی را امضا کرده اند و این آمادگی را داریم با ازبکستان نیز این توافقنامه را مبادله کنیم.هر چه بیشتر بتوانیم نسبت به اتخاذ رویه‌های مشترک، الکترونیکی کردن امور و تبادل اطلاعات زودهنگام اقدام کنیم، عملیات مرزی و میزان توقف در مرزها به مرور زمان کاهش پیدا می کند .

اسلامی با اشاره به این که امضای تعهد مشترک تجاری بین سه کشور از ضروریات محسوب می شود ، گفت : امضای چنین تعهدنامه‌ای باعث تسریع در تجارت می شود .

او در پاسخ به درخواست الیار غنی اف وزیر حمل و نقل ازبکستان مبنی بر برقراری ارتباط مسولان ریلی دو کشور گفت : دستورات لازم در این زمینه داده می شود تا هر چه زودتر مشابه چنین کنفرانسی را مسئولان ریلی برگزار کنند و بتوانیم به سمت رویه‌ها و تعرفه‌های مشترک برویم .

اسلامی همچنین بیان کرد: همچنین با توجه به توافق ما با دولت ترکمنستان ، از ۲ روز آینده کار جمع آوری پل قدیمی سرخس را شروع خواهیم کرد و از شما می خواهم که خطاب به مقام‌های مستقر در پایانه سرخس دستورات لازم را برای همکاری با ماشین‌های پیمانکار برای جمع آوری مصالح که در داخل خاک ترکمنستان قرار دارند ، صادر کنید . این همکاری باعث می شود حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ شروع عملیات بتوانیم پل قدیم را جمع آوری کرده و برای افتتاح پل جدید آماده شویم .

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *