نماد سایت باروان

تعویق در معرفی استاندارد جدید روانکار کامیون‌ های ولوو

تعویق در معرفی استاندارد جدید روانکار کامیون‌ های ولوو

تا جایی که می‌دانیم ، روغن‌موتورهایی که از این استاندارد تبعیت می‌کنند، امکان کاهش نیم درصدی در مصرف سوخت را دارا هستند و افت فشار روغن را در فضای داخلی روانکاری تا ۵۰ درصد بهبود خواهند داد. 

به گزارش باروان به نقل از اخبار خودرو، سال گذشته ولوو تراکس اعلام کرد که براساس‌ برنامه‌ریزی‌های انــجــام‌شــده مشخصات استاندارد جدید خود به‌نام VDS-5 را در میانه‌های سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد کرد. حال براساس خبر منتشرشده از سوی اتحادیه صنعت روانکارهای اروپا (UEIL) که چتر حمایتی صنعت روانکار در اروپا به‌حساب می‌آید، اطلاعیه‌ای از سوی گروه ولوو صادر شده و بر اساس آن تاکید شده است که به‌دلیل مشکلات ایجادشده به‌خاطر ویروس کووید-۱۹ امکان انتشار اطلاعات این استاندارد وجود ندارد و این شرکت سعی دارد تا پایان سال جاری میلادی مشخصات روغن‌موتورهای جدیدش را منتشر کند. 

تا جایی که می‌دانیم و این شرکت اطلاعاتش را در اختیار رسانه‌ها گذاشته، روغن‌موتورهایی که از این استاندارد تبعیت می‌کنند، امکان کاهش نیم درصدی در مصرف سوخت را دارا هستند و افت فشار روغن را در فضای داخلی روانکاری تا ۵۰ درصد بهبود خواهند داد. 

بخش نخست از روند تهیه فرمولاسیون این روغن‌ها تا میانه سال ۲۰۱۹ عملی شد و حتی قرار بود فاز دوم نیز تا پایان سال ۲۰۱۹ به پایان برسد؛ اما درنهایت ولوو نتوانست به‌فرمولاسیون پایانی برسد و معرفی مشخصات این روانکارها را به‌زمان دیگری موکول کرد. 

این روغن‌موتورها در پیشرانه  ۱۳ لیتری جدید یورو 6 ولوو از انتهای سال ۲۰۱۹ استفاده می‌شود و از اوایل سال ۲۰۲۰ برای پیشرانه‌های ۱۱ لیتری و ۱۳ لیتری با استاندارد GHG2.1 آمریکا استفاده شده است.

در اعلامیه UEIL آمده: «زمان نهایی اعلام مشخصات VDS-5 به‌خاطر شیوع کووید-۱۹ به‌تاخیر افتاده است. بنابراین فاز توسعه تست روی پیشرانه D13K4 متوقف خواهد شد.» 

گفتنی است پیشرانه تست D13K4 جایگزین موتور D12D سابق ولوو خواهد شد که تا به‌امروز برای تست استانداردهای VDS ولوو مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اتحادیه روانکارهای اروپا در ادامه اعلامیه خود آورده: «هدفگذاری فعلی برای معرفی مشخصات VDS-5 به‌صورت عمومی تا پایان سال جاری میلادی خواهد بود.»

ولوو به این اتحادیه گزارش داده که استاندارد جدید آن‌ها امکان استفاده در اکثر موتورهای ۱۳ لیتری (با استاندارد یورو شش مرحله D) را خواهد داشت؛ اما قابلیت تطبیق با موتورهای قدیمی را ندارد.

همچنین VDS-5 یک روانکار انحصاری نخواهد بود و تمام موتورهای ولوو (از جمله ۱۳ لیتری یورو 6 Step D) امکان استفاده از VDS-4 و VDS-4.5 را خواهند داشت.

به‌نظر می‌رسد پیشرانه‌هایی که فقط با استاندارد جدید VDS-5 روانکاری می‌شوند، از سال ۲۰۲۱ توسط ولوو تراکس معرفی شوند.

مطالب مرتبط :

 

 

خروج از نسخه موبایل