طبق گفته‌های رییس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور، تصمیم اخیر دولت مبنی بر این است که کامیون های سه سال کارکرد بدون ارائه گواهی اسقاط می‌توانند ترخیص شوند. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می‌پردازد.

این مقام مسئول در پی این گزارش تشریح کرد: طبق قانون کشور کامیون های سه سال کارکرد با 25 درصد تخفیف گمرکی مجوز ورود به کشور را دارند که بر این اساس معادل هر کامیون وارد شده یک کامیون فرسوده با سه تن فلورانس (کمتر و بیشتر) اسقاط خواهد شد و پس از تحویل گواهی اسقاط یا به عبارتی کارت هوشمند به گمرک، از 25 درصد تخفیف گمرکی بهره مند شده و کامیون ترخیص خواهد شد اما دولت اخیرا تصمیم گرفته برای ترخیص کامیون های سه سال کارکرد کل هزینه گمرک را از صاحب کامیون بگیرد و آن را ترخیص کند اما گواهی اسقاط را هنگام شماره گذاری به صاحب کامیون تحویل دهید تا از تخفیف گمرک استفاده کند که این اقدام برخلاف مصوبه دولت است.

به گزارش باروان، وی از این اقدام دولت انتقاد کرد و افزود: با توجه به اینکه مالک کامیون فرسوده و وارد کننده کامیون سه سال کارکرد در ابتدا باید 100 درصد هزینه گمرک را پرداخت کند فشار زیادی را متحمل می شود و ممکن است گمرک پس از شماره گذاری دیگر 25 درصد تخفیف گمرکی را لحاظ نکند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ممکن است پس از ترخیص کامیون پلیس راهور هنگام شماره گذاری بدون دریافت گواهی اسقاط و کارت هوشمند کامیون را پلاک کند که پس از آن دیگر کسی پاسخگو نیست و تضمینی در این زمینه وجود ندارد . کما اینکه در چند ماه اخیر این اتفاق برای موتورسیکلت سازان رخ داده و حدود 60 ، 70 هزار دستگاه موتورسیکلت بدون ارائه گواهی اسقاط پلاک شده و متاسفانه هیچ کس مسئولیت آن را نمی پذیرد و عملا 60 هزار دستگاه موتورسیکلت برخلاف مصوبه دولت بدون گواهی اسقاط پلاک شده است. در حالی که پلیس راهور که باید پاسخگوی این مسأله باشد تا کنون جوابگو نبوده و ستاد حمل و نقل و سوخت پیگیر این قضیه است.

عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور افزود: همچنین با این اقدام تعداد زیادی گواهی اسقاط در مراکز اسقاط انباشت شده و رکود اقتصادی در کشور را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر با تعطیلی مراکز اسقاط مردم هوای آلوده را استنشاق می کنند و کشتارهای جاده ای ادامه خواهد داشت.

گودرزی عنوان کرد: بنده به عنوان رییس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور اعتراض خود به ستاد حمل و نقل و سوخت را اعلام کرده ام و جلساتی نیز برگزار کرده و شخصا پیگیر این قضیه هستم.

ایشان در خصوص مجریان قوانین کشوری این طرح اظهار کرد: علی رغم اینکه قوانین خوبی در کشور داریم اما مجریان خوبی نداریم و تنها مشکل ما سو مدیریت و عدم اجرای قوانین است که از دولت آینده انتظار داریم در این خصوص تجدیدنظر کند.

ایشان در پایان اظهاراتش در خصوص میزان گواهی‌های اسقاط صادر شده کامیون گفت: دولت تعداد کامیون های وارد شده را دو هزار و 600 دستگاه کامیون اعلام کرده اما متاسفانه تعداد گواهی های اسقاط شده تا پایان سال جاری به این میزان نخواهد رسید و به نظر می رسد کمتر از 300 ، 400 دستگاه کامیون اسقاط شده است. ضمن اینکه با وجود قیمت های سرسام آور کامیون های فرسوده که اکنون به بیش از 500 میلیون تومان رسیده اما مراکز اسقاط با بودجه شخصی خود در حال اسقاط کامیون هستند.

منبع: خبرخودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *