به گزارش باروان به نقل از دنیای اقتصاد، در صنعت حمل و نقل، سیستم بار می‌تواند از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد. موضوع آن است که در سیستم حمل بار، روش‌های قدیمی‌دیگر به‌صرفه نخواهند بود و می‌توان با جایگزین کردن روش‌های نوین میزان بهره‌وری در این سیستم را افزایش داد. با ظهور اپلیکیشن‌های مختلف در حوزه بار این فرصت برای این صنعت ایجاده شده است که با فاصله گرفتن از روش‌های سنتی، فرصت بیشتری برای رشد و گسترش پیدا کند.

برخی شرکت‌های دانش‌بنیان با ایده‌های نوین به حوزه بار نیز ورود پیدا کرده‌اند و با طراحی نرم‌افزارهایی در این صنعت، بهره‌وری و سرعت بیشتری را به سیستم بخشیده‌اند. باروان سامانه‌ای هوشمند مختص حمل بار است؛ این شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل کالا در سراسر کشور آغاز کرده است.

در سامانه باروان بیش از ۸۰۰ شرکت باربری در سراسر کشور همکاری می‌کنند و بیش از ۳۰ هزار راننده کامیون عضو سامانه باروان هستند. همچنین بیش از ۱۵۰۰ شرکت حقیقی و حقوقی کلان، متوسط و کوچک با باروان همکاری می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۳۰ نفر نیز در این مجموعه دانش‌بنیان مشغول به کار هستند.

 در مسیر هوشمند‌سازی حمل بار

در روش سنتی حمل بار، رانندگان با مراجعه به یک شرکت حمل و نقلی، در انتظار بار باقی می‌مانند و ممکن است که طی این فرآیند باری نیز به آنها اختصاص پیدا نکند؛ همچنین ممکن است در جست‌وجوی بار به شهرهای مختلف سفر کنند تا شاید بار مناسب خود را پیدا کنند. با این حال در بیشتر مواقع در مسیر برگشت بدون بار هستند و همه این موارد هزینه‌هایی به آنها تحمیل می‌کند. از سوی دیگر صاحب بار نیز طی این فرآیند وقت‌گیر، انرژی و گاهی پول بیشتری را صرف می‌کند تا سفارش خود را جابه‌جا کند. این در حالی است که سامانه‌های هوشمند حمل بار ایرادات روش‌های سنتی حمل بار را از بین می‌برند و مزیت‌های فراوانی می‌آفرینند.

کاظم احدی مدیر بازاریابی باروان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره سامانه هوشمند باروان عنوان کرد: باروان یک سامانه هوشمند حمل‌ونقل کالا است که خدمات خود را به صاحبان صنایع و شرکت‌های حمل‌ونقلی و رانندگان فعال در سراسر کشور ارائه می‌دهد. نقطه آغاز فعالیت ما از اصفهان بود و علت آن این بود که اصفهان پایتخت حمل و نقل بار کشور است. اصفهان رتبه یک را در زمینه بار کشور به خود اختصاص داده و با برخورداری از صنایع سنگین فولاد، پالایشگاهی، شیمیایی، معدنی، استان اصفهان به عنوان پایتخت حمل و نقل ایران شناخته می‌شود. همچنین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی به نوعی دروازه کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب کشور نیز محسوب می‌شود.

احدی در ادامه توضیح داد: با صاحبان کالا و شرکت‌های باربری در سراسر کشور در ارتباط هستیم و مهم‌ترین خدمتی که به آنها می‌دهیم، اتصال سه ضلع صاحبان کالا با شرکت‌های باربری و نیز رانندگان در بستری شفاف و امن است. در حقیقت سامانه باروان، به نوعی اسنپ حمل بار به‌شمار می‌رود، هرچند حمل بار دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. در این سیستم صاحبان بار از طریق وبسایت یا اپلیکیشن مخصوص به خود در سامانه باروان اعلام بار می‌کنند و از اینجا این سامانه باروان است که بارهای اعلامی ‌را در معرض انتخاب رانندگان مختلف قرار داده و عملیات صدور بارنامه محموله نیز توسط شرکت‌های حمل و نقلی عضو باروان انجام می‌شود، با این روش دغدغه حمل از دوش صاحبان کالا برداشته شده و آنها به سادگی به ظرفیت حمل بار کشور دسترسی پیدا می‌کنند و نیازی به صرف زمان و هزینه‌های متعدد ندارند. علاوه بر آن صاحب کالا می‌تواند برای حمل سفارش‌های خود برنامه‌ریزی بهتری داشته و ناوگان مورد احتیاج خود را در هر تعدادی که نیاز است فراهم کند. یکی دیگر از امکانات باروان برای صاحبان بار رهگیری و رصد آنلاین بار در حال حمل است تا صاحب کالا از امنیت بار و تحویل به موقع آن اطمینان حاصل کند.

وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر باروان این مزیت را برای راننده به همراه دارد که در زمان برگشت نیز خالی و بدون بار بازنگردد و علاوه بر بار رفت، همزمان بار برگشت خود را رزرو کند. با آسودگی در هر نقطه ای از کشور که هست بارهای مناسب بارگیر خود را مشاهده و انتخاب کند و به این صورت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. شرکت‌های حمل‌ونقلی کشور نیز از این طریق هم به ناوگان فعال کشور دسترسی داشته و هم فعالیت‌شان تسهیل و توسعه پیدا می‌کند.

 ابزارهای نظارتی

مدیر بازاریابی شرکت باروان با توضیح این موضوع که در این سیستم هوشمند، برخی ابزارهای نظارتی اعمال می‌شود، عنوان کرد: سامانه تن بر کیلومتر را طراحی کرده‌ایم که به صورت شفاف بر مبنای پارامترهای دخیل در حمل بار از جمله مسافت، نوع بار، نوع بارگیر و… کرایه قانونی بار را به صورت دقیق نشان می‌دهد و تنها شرکتی هستیم که این امکان را در کشور فراهم ساخته و آن را به‌صورت رایگان در اختیار فعالان حمل و نقلی عضو و غیرعضو سامانه باروان قرار داده‌ایم. سامانه باروان قالب پلت‌فرم‌های وب اپلیکیشن، اپلیکیشن اندروید و ios منتشر شده است و با داشتن مجوز بازارگاه الکترونیکی از سازمان راهداری و اتصال به درگاه‌های کنترلی آن از امنیت بالایی برخوردار است، چرا که تمامی ‌اعضای حقیقی و حقوقی عضو سامانه اعتبارسنجی می‌شوند.

احدی در پاسخ به این پرسش که آیا مشابه سیستم شما در کشور وجود دارد، گفت:‌ در طول چهار سال اخیر تعداد فعالان این حوزه زیاد شده، اما حدود یک‌سوم آنها یعنی بیست شرکت موفق به اخذ مجوز بازارگاه الکترونیکی از سازمان راهداری به عنوان متولی حمل‌ونقل کشور شده‌اند.

از این بیست سامانه برخی دامنه خدماتشان مختص شرکت تولید کننده است و به جز چند شرکت بقیه بروز و ظهور آنچنانی ندارند و فعالیت کمی ‌را از آنها شاهد هستیم، اما باروان به لحاظ دانش و ابتکاراتی که دارد  نظیر سامانه تن – کیلومتر، ایجاد نخستین کنسرسیوم سراسری حمل‌ونقل کالا در کشور می‌تواند زیربنای تحول حمل و نقل باشد.

وی در ادامه با برشمردن استراتژی باروان عنوان کرد: استراتژی ما برای ورود به بازار برگرفته از مطالعاتی است که درباره شیوه‌های سنتی رایج در اکوسیستم حمل‌ونقل کشور داشته و تلاش کرده‌ایم نقش همه ارکان حمل و نقلی را حفظ و آن را ارتقا دهیم؛ این رویکرد را در سامانه خود تحت عنوان سالن اعلام بار مجازی باروان پیاده‌سازی کرده‌ایم. یک پلت‌فرم جامع برای مدیریت صفر تا صد حمل‌ونقل بار در کشور که متشکل از شش زیرسامانه تخصصی است و قابلیت سفارشی‌سازی برای صنایع بزرگ، متوسط و حتی کوچک را دارد، همچنین کانون‌ها و انجمن‌های صنفی حمل و نقلی نیز می‌توانند برای بهینه کردن خدمات پایانه‌های بار از آن استفاده کنند، ضمن اینکه هر کسی از هر جای کشور می‌تواند از خدمات مورد نیاز خود در حوزه حمل کالا از این سامانه بهره‌مند باشد. حتی توانستیم در ادامه سیر توسعه ایده سالن‌ اعلام بار مجازی تخصصی را برای گروه‌های کالایی خاص عملی کنیم. برای نمونه سالن اعلام بار تخصصی معدن داریم که فقط مختص شرکت‌های معدنی و شرکت‌های حمل و نقلی و ناوگان حوزه مواد معدنی است. سالن ‌های تخصصی فولاد، سیمان، کشاورزی و بارهای یخچالی نیز از این دست موارد هستند.

مدیر بازاریابی شرکت باروان ادامه داد: علاوه بر این خدمات جانبی نیز ارائه می‌کنیم که این موضوع نیز از جمله مزیت‌های باروان نسبت به سایر رقبا است. به صورت کلی باروان در مقایسه با دیگر رقبا به‌صورت یکپارچه از شش محصول متنوع تشکیل شده که یکی از آنها سالن بار سراسری و تخصصی است. زیرسامانه کنترل باسکول و نوبت‌دهی الکترونیکی، نرم‌افزار آنلاین صدور بارنامه بارسان، سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه و حسابداری بار، سامانه کنترل و مدیریت ناوگان از جمله آنهاست. احدی تاکید کرد: چشم‌انداز ما ارائه محصولی است که توانایی و ظرفیت رفع نیازهای فعلی و آینده حمل و نقل کالای کشور را داشته باشد و این لازمه تحول و پیشرفت در این صنعت مادر است.

 استقبال از هوشمندسازی بار

احدی در پاسخ به این پرسش که استقبال شرکت‌ها از این اپلیکیشن چگونه بوده است، گفت: کماکان در آغاز راه هستیم، اوایل کار فعالان حمل و نقلی به‌خاطر تازگی این پلت‌فرم، سوالات و ابهامات زیادی داشته و مقاومت‌هایی دیده شد، چراکه با روال این سیستم آشنایی نداشتند، اما با گذشت زمان و به‌تدریج با اقدامات سازمان راهداری در ساماندهی و اعطای مجوز و نیز اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و به نوعی جلسات متعددی که ما با مجموعه‌های مختلفی از  فعالان حمل‌ونقل اعم از کانون‌ها و انجمن‌های صنفی و افراد تاثیرگذار در این صنف برگزار کردیم، خوشبختانه شاهد استقبال رو به رشد از این ابزارها هستیم. این باور که بازارگاه‌های الکترونیکی چون باروان برای افزایش بهره‌وری، تسریع و تسهیل خدمات حمل و نقلی وارد این عرصه شده‌اند به تدریج جا افتاده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ با بلوغ سیستم جامعه حمل و نقل کشور هم از سوی شرکت‌های باربری و هم از سوی رانندگان استقبال بیشتری از این سامانه کرده است. از سوی دیگر صاحبان کالا به‌دنبال حمل و نقل هوشمند هستند که دغدغه حمل بار را نداشته باشند و تمام توجه خود را به تولید معطوف کنند.

 اقدام‌های فرهنگی و اجتماعی

احدی با اشاره به اقدام‌هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی در این صنعت انجام داده‌اند، عنوان کرد: با توجه به این موضوع که رانندگان کامیون از منظر عمومی ‌چندان مورد توجه نیستند، زمانی که رانندگان کامیون در سال ۱۳۹۷ اعتصاب کردند، به اهمیت این قشر پی برده شد. ‌از ابتدای باروان یکی از دغدغه‌ها و اقدامات ما طراحی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و طرح‌های حمایتی ویژه به‌خصوص برای رانندگان کامیون بود. به عنوان نمونه یکی از این اقدامات که با هدف ترویج روحیه نشاط و ارتقای شأنیت شغلی انجام شد برگزاری نخستین رالی کامیون‌های سنگین در کشور بود که در سال ۱۳۹۸ با همکاری یک خانم راننده کامیون که مبتکر این مسابقه در کشور است، برگزار شد. طرح‌هایی چون راه‌اندازی نخستین موزه حمل و نقل کالای کشور با همکاری دولت و نیز پیاده‌سازی آن به صورت مجازی نیز در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: بیمه مکمل حمل بار یکی دیگر از طرح‌های ویژه ماست و سعی داریم با یک برنامه‌ریزی مطلوب ریسک‌هایی که تحت پوشش بیمه‌های فعلی نیست را در نظر گرفته و از نگرانی‌های صاحبان کالا و نیز رانندگان کم کنیم و خدمات حمل‌ونقلی با حمایت‌های بیمه‌ای ویژه ارائه کنیم. برنامه دیگر ما ایجاد صندوق حمایت از رانندگان آسیب‌دیده با همکاری اصناف این حوزه است. در کل با این برنامه‌های فرهنگی قصد داریم کمکی باشیم تا شأن و منزلت اجتماعی حقیقی رانندگان و دیگر اصحاب حمل و نقل کشور در جامعه احیا شود. مدیر مارکتینگ شرکت باروان تاکید کرد: ما امیدوار هستیم که این سامانه، بهره‌وری سیستم حمل و نقل را افزایش دهد و این صنعت را متحول کند.