نماد سایت باروان

تحول در بازار کامیون‌ های هیدروژنی با ورود شرکت بوش

تحول در بازار کامیون‌ های هیدروژنی با ورود شرکت بوش

هیوندای، تویوتا و بنز تولید کامیون ‌های هیدروژنی را در اختیار دارند

یک ‌کیلوگرم از هیدروژن به اندازه ۳.۳ لیتر بنزین کاربرد دارد. طبق محاسبات شرکت بوش، یک کامیون ۴۰ تنی با ۷کیلوگرم هیدروژن می‌تواند ۱۰۰کیلومتر را طی کند. این بدان معنی است که ۳۵کیلوگرم هیدروژن ۴۸۰کیلومتر را پوشش می‌دهد

به گزارش باروان به نقل از اخبار خودرو، شرکت بوش که از سال گذشته ورود خود را به دنیای تکنولوژی‌های هیدروژنی برای تولید خودروهای تجاری آغاز کرد، به‌تازگی از توسعه فعالیت‌های خود در این صنعت خبر داده است. به‌طور معمول زمانی که شرکت بزرگی مانند بوش خبر از خلق یک فناوری جدید می‌دهد، باید این خلاقیت جدی گرفته شود. شرکت‌هایی مانند بوش در رأس زنجیره تامین صنعت خودرو هستند و مسئولیت معرفی بسیاری از فناوری‌هایی را که باعث پیشرفت صنعت خودرو در جهان می‌شوند، برعهده دارند.

تا امروز خودروسازان بزرگی مانند تویوتا، هیوندای و بنز روی طراحی و تولید کشنده‌ها و کامیون‌های سلول سوختی کار و برخی مدل‌های آن‌ها نیز به بازارهای جهانی راه پیدا کرده‌اند. به‌طور قطع ورود شرکت‌هایی مانند بوش به کمک تجاری‌سازان بزرگ خواهد آمد و این صنعت بیش‌از پیش توسعه پیدا خواهد کرد.

برنامه بوش برای تولید نیروگاه‌های هیدروژنی تا دو سال آینده

بوش به‌تازگی اعلام کرده است قصد دارد تولید نیروگاه‌های سلول سوختی هیدروژنی را بین سال‌های 2022 و 2023 آغاز کند و در همین راستا ابتدا روی کامیون‌ها تمرکز خواهد کرد و بعد از آن سراغ نسخه‌های کوچک‌تر برای خودروهای سواری خواهد رفت.

خودروسازانی که برنامه‌هایی برای تولید خودروهای هیدروژنی داشته‌اند، حالا با شنیدن این خبر هرچه بیشتر به‌دنبال همکاری با بوش هستند. یک کیلوگرم هیدروژن به اندازه ۳.۳ لیتر بنزین کاربرد دارد.

طبق محاسبات شرکت بوش، یک کامیون ۴۰ تنی با ۷ کیلوگرم هیدروژن می‌تواند ۱۰۰کیلومتر را طی کند. این بدان معنی است‌که ۳۵ کیلوگرم هیدروژن ۴۸۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد.

در واقع باید کامیون‌های سنگین را نقطه شروع خوبی برای این فناوری دانست. زیرا باتری‌های این خودروها به واسطه حجم زیاد و برد بالا بسیار گران‌ هستند. پیش از این نیز بوش از همکاری با نیکولا برای تولید کامیون‌های هیدروژنی خبر داده بود. نیکولا که تاکنون از دو کامیون هیدروژنی- الکتریکی «نیکولا 1 و 2» رونمایی کرده، برای تسریع در پروژه خود از شرکت بوش کمک گرفته بود.

هیوندای، تویوتا و بنز؛ پیشگام در بازار کامیون‌های هیدروژنی

تاکنون خودروسازان بسیاری به سمت تولید نسخه‌هایی از کامیون‌های هیدروژنی آمده‌اند. شرکت هیوندای، نخستین کامیون سلول سوختی را با تولید انبوه در اختیار دارد که با نام Xcient در اروپا رونمایی شده است. کامیون هیدورژنی هیوندای از یک پیشرانه 255 اسب‌بخاری بهره می‌برد که برای سوخت‌گیری به زمانی بین 8 تا 20 دقیقه احتیاج دارد و برد حرکتی آن حدود 400 کیلومتر است. 

البته این تنها خودرو هیدروژنی هیوندای نیست و مدل‌های عرضه‌شده در چین شامل کامیون متوسط، کامیون سنگین و یک کامیون اختصاصی (برای چین) متفاوت خواهند بود. همچنین این خودروساز کره‌ای برنامه‌ریزی کرده تا در بازار آمریکا از دو کانسپت HDC-6 Neptune استفاده کند. تویوتا نیز تاکنون از دو نسل کامیون‌های پیل‌سوختی خود با نام‌های آلفا و بتا رونمایی کرده است.

 بتا به‌عنوان محصول جدید این خودروسازی طیف حرکتی 480کیلومتری را ارائه می‌کند و بازار آمریکای‌شمالی را هدف گرفته است. این کامیون از یک موتور 670اسب‌بخار بهره می‌برد که می‌تواند گشتاوری معادل 1800نیوتون‌متر را تولید کند.

 این کامیون از دو واحد پیل سوختی میرای و باتری 12کیلووات ساعت برخوردار است. همچنین این شرکت قصد دارد در همکاری با هینو، کامیون پیل سوختی دیگری را برای این بازار با نام Hino Xl معرفی کند. 

براساس اعلام هینو، این کامیون از پیشرانه دیزلی 6سیلندر 8.9 لیتری بهره می‌برد و می‌تواند 360اسب‌بخار قدرت و 1559نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. 

بنز نیز در راستای ورود به بازار کامیون‌های هیدروژنی از کامیون مفهومی و هیدروژنی خود با نام GenH2 رونمایی کرد.  این کامیون قرار است در سال 2023 به مرحله تولید آزمایشی و از سال 2025 به تولید انبوه برسد.

این کامیون از دو مخزن هیدروژنی بهره می‌برد که هر یک 201اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند.  باتری 536 اسب‌بخاری نیز روی این کامیون تعبیه شده است.

این کامیون از دو موتور الکتریکی برخوردار است که هر یک 308 اسب‌بخار قدرت و توانی حدود 442اسب‌بخار را به همراه دارند.  گشتاور موتورهای آن نیز به ترتیب 1577 و 2071نیوتون‌متر است. پیش‌بینی می‌شود برد حرکتی این کامیون 500 کیلومتر باشد.

استقبال هلند از کامیون‌های هیدروژنی

تاکنون استقبال از کامیون‌های هیدروژنی به دلیل قیمت ارزان‌تر نسبت به نمونه‌های کاملا الکتریکی و آلایندگی صفر آن‌ها، در میان کشورهای پیشرفته چشمگیر بوده است.

روتردام هلند یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه کامیون‌های هیدروژنی و زیرساخت‌های مربوط به آن را در اختیار دارد.  چند شرکت به نماینگی از کل زنجیره تامین مانند گروه VDL، نیکولا-ایوکو و برخی تامین‌کنندگان برجسته سلول سوخت درحال‌حاضر به این پروژه پیوسته‌اند. 

این برنامه همچنین شامل برنامه‌ریزی تاسیس 25 ایستگاه هیدروژنی می‌شود. براساس این برنامه قرار است تا سال 2025، یک‌هزار دستگاه کامیون هیدروژنی با میزان آلایندگی صفر در جاده‌های بین هلند، بلژیک و آلمانی غربی قرار گیرد.

ورود 27هزار سلول سوختی هیوندای به چین تا 2030

شرکت هیوندای پیش‌بینی کرده است تا سال 2030 بیش‌از 27هزار دستگاه از کامیون‌های سلول سوختی خود را در چین به فروش برساند. برای رسیدن به این هدف هیوندای قراردادی را با چهار شرکت در چین امضا کرده تا بتواند پلت‌فرم خودروهای تجاری سلول سوختی را در این کشور به تولید برساند.  

هدف این چهار شرکت کاهش هزینه و افزایش کارایی در تجارت‌هایی است که با خودروهای باری سروکار دارند. همچنین برنامه‌ریزی شده است تا سال 2025 حداقل 3هزار دستگاه از این خودرو در این کشور تردد داشته باشند.

پیش از این نیز شرکت کره‌ای هیوندای از برنامه خود برای تحویل 1600 دستگاه از کامیون سلول سوختی به سوئیس خبر داده بود. همچنین 50 دستگاه از این خودروها تا پایان سال 2020 وارد سوئد خواهد شد.

مطالب مرتبط:

 

خروج از نسخه موبایل