نماد سایت باروان

برگزاري نشست هم‌‌انديشي اجراي طرح اتصال سامانه بارنامه برخط به سامانه جامع انبارها

سامانه جامع انبارها
در راستاي اجراي تكاليف قانوني مبارزه با قاچاق كالا و ارز، نشست هم انديشي با حضورمديران كل دفتر حمل و نقل كالا و دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، نمايندگان ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، وزارت صمت و جمعي از رؤسا و اعضاي كانون شركت‌هاي حمل و نقل كالا در محل خانه حمل و نقل برگزار شد.
به گزارش باروان به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، غلامحسين دغاغله مديركل دفتر حمل و نقل كالا، طي سخناني اظهار داشت:
در راستاي اجراي تكاليف قانوني موضوع آيين‌نامه اجرايي مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، به منظور بحث و بررسي و چگونگي اجراي دقيق تر و كامل تر تكاليف قانوني و رفع مشكلات اجرايي ،اين نشست برگزار شد.
دغاغله افزود : سازمان متبوع طي سالهاي اخير همواره همكاري هاي لازم را با مراجع ذيربط به عمل آورده است ،كه با توجه به مشكلات اجرايي الزام درج كدپستي ثبت شده در سامانه جامع انبارها درسامانه  بارنامه برخط، رسيدگي به اين مشكلات در دستور كار اين نشست قرار ‌گرفت.
مدير كل دفتر حمل و نقل كالا خاطر نشان كرد:در پي اقدامات و هماهنگي هاي اين سازمان ، تاكيدشد، صاحبان كالا همكاري لازم با شركتهاي حمل ونقل جهت اعلام كدپستي ثبت شده در سامانه جامع انبارها براي درج در بارنامه را به عمل آورند. 
وي با بيان اين كه اصناف و تشكل‌هاي صنفي حمل و نقل، بازوان اجرايي بخش حمل و نقل عمومي جاده‌اي به شمار مي‌روند افزود: شركتهاي حمل ونقل تاكنون همكاري شايسته اي انجام داده اند و ليكن با مشكلات متعددي در خصوص دريافت كد پستي معتبر از صاحبان كالا روبرو شده اند كه ضروريست راه حلي براي آنان انديشيده شود.
اين گزارش حاكي است، حسين متولي حبيبي مديركل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، گزارشي از سامانه‌هاي الكترونيكي اسناد حمل در كشور ارايه كرد و افزود:
زير ساخت الكترونيكي شدن اسناد حمل و نقل طي دو ماه آينده عملياتي مي‌شود و براساس تكليف قانوني مقرر است بارنامه كاغذي به تدريج حذف و تا سال آينده تمام بارنامه‌ها به صورت الكترونيكي صادر شود.
وي همراهي و تلاش اصناف حمل و نقل را در اجراي اين سامانه‌ها مهم برشمرد و بيان كرد:
طرح الزام درج كدپستي در سامانه جامع انبارها در بارنامه، از سال 96 با مشاركت و همراهي شركت‌هاي حمل و نقل اجرا شده است كه در حال حاضردر بالغ بر 89 درصد بارنامه ها در مبادي و 75 درصد بارنامه ها در مقاصد كد پستي معتبر درج مي‌گردد. 
براساس اين گزارش، امامي رئيس اداره زيرساخت‌هاي تجاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بيان اين كه نگاه حاكميت به افزايش نظارت سيستمي و هوشمند بر سامانه‌هاي حمل و نقل جاده‌اي است، افزود:
طي 2 سال اخير اقدامات خوبي در راه‌اندازي سامانه جامع انبارها صورت گرفته است و در حال حاضر بارنامه به عنوان يك سند مثبته از سوي بازرسان أخذ مي‌شود و اگر كالايي در اين سامانه درج نشود، برخورد قانوني صورت مي‌گيرد. 
وي خاطرنشان كرد:
دستورالعملي براي بازرسان تهيه شده، كه مطابق با آن بررسي و نظارت بر سامانه انبارها و صدور بارنامه انجام مي‌شود و اصناف و تشكل‌هاي حمل و نقل، بازوان اجرايي در ثبت اطلاعات دقيق و معتبر در بخش حمل و نقل كالا در كشور هستند. 
اين گزارش مي‌افزايد حاجي‌نژاد مشاور ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، هدف از راه‌اندازي سامانه يكپارچه اسناد حمل را شفاف‌سازي در عملكرد اعلام كرد و افزود:
با ثبت اطلاعات كالا در سامانه، روند حمل كالا در مبداء و مقصد كالا به صورت الكترونيكي قابل رصد و بررسي است و اين امر به سلامت حمل و نقل كالا در كشور مي‌انجامد.
وي همچنين از راه‌اندازي سامانه‌ ثبت اطلاعات تردد ناوگان جاده اي و سامانه جريمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه در كشور خبر داد و افزود:
از طريق اين سامانه‌ها كه در حال حاضر در 35 نقطه در محورهاي مواصلاتي فعال هستند، حمل كالاهاي بدون بارنامه و ثبت نشده در سامانه يكپارچه بارنامه، رصد مي‌شود و با متخلفين برخورد قانوني صورت مي‌گيرد. 
در ادامه اين نشست احمد‌ي‌زاده رئيس كانون انجمن صنفي شركتها و موسسات حمل و نقل كالاي داخلي كشور، شركت‌هاي حمل و نقل جاده اي كالا را همواره پيشرو دربه كارگيري فناوري هاي اطلاعات درفعاليت‌هاي حمل و نقل كالا در كشور دانست و افزود:
اين كانون، حافظ منافع مشروع صنف حمل و نقل جاده‌اي كالا بوده و منافع ملي كشور را همواره بر منافع شخصي ارجحيت داده است. 
وي اظهار اميدواري كرد:
با اجراي سامانه يكپارچه صدور بارنامه، از فرار بار در كشور جلوگيري شود و روند حمل و نقل كالا، بهبود و ارتقا پيدا كند.
گفتني است در پايان اين نشست، صورتجلسه حاوي پيشنهادهاي اجرايي صنف حمل و نقل كالا در راستاي رفع مشكلات اجرايي طرح تنظيم و به حاضران در نشست ارايه شد .
همچنين مقرر شد جلسات تخصصي در خصوص رفع مشكلات درج كدپستي از جمله محمولات كشاورزي و…. طي هفته هاي آينده به صورت مستمر برگزار شود.
 
 
خروج از نسخه موبایل