سنگاپور یکی از کشورهایی است که سریع‌تر از بقیه فناوری خودروهای خودران را آزمایش کرده است، اکنون نیز پس از طرح آزمایشی تاکسی‌های خودران در تابستان امسال، تصمیم دارد با کمک دو شرکت تویوتا و اسکانیا کامیون‌های خودران را در بندرهای شلوغ خود بیازماید، به این ترتیب کمبود نیروی انسانی خود در بخش حمل و نقل باری را جبران می‌کند. باروان شرکت هوشمند حمل بار به مشروح این خبر می پردازد.

در سال ٢۰١٤ میلادی کمیته حمل ونقل جاده‌ای خودران در سنگاپور ایجاد شد. این کشور سعی دارد همزمان با آزمایش طرح‌های مختلف خودروهای خودران در مسیرهای مشخص نخستین ناوگان تاکسیرانی خودران جهان را در ٢۰١٨ افتتاح کند. سیستم حمل و نقل خودران شامل کاروانی از کامیون‌های خودران است که کانتینرهای بار را از پایانه‌ای به پایانه دیگر انتقال می‌دهند. به نظر می‌رسد سیستم کامیون‌های خودران بنادر سنگاپور با نمونه‌های آزمایشی دیگر متفاوت باشد

اعتراض نسبت به بیکاری رانندگان

لازم به توضیح است که در سال ۲۰۱۴ دولت سنگاپور کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای خودران تشکیل داد. این کمیته وظیفه توسعه حمل‌ونقل بدون‌راننده را در سطح جاده‌ها و شهرهای سنگاپور بر عهده دارد.

طبق آخرین اخبار منتشر شده توسط این کمیته، سنگاپور در سال ۲۰۱۸ از ناوگان تاکسی خودران خود رونمایی خواهد کرد. همچنین ناوگان تریلی‌های خودران نیز در برنامه این کمیته قرار دارد و با کمک دو شرکت تویوتا و اسکانیا به سرعت در حال پیشرفت است.

تریلی‌های خودران قادرند مصرف سوخت، هزینه حمل و زمان حمل را به شدت کاهش دهند و از طرفی، ایمنی جاده‌ها و حمل‌ونقل را به شدت افزایش دهند. اما این بخش خوب داستان است.

با توسعه حمل‌ونقل تریلی‌های خودران، هزاران راننده بیکار خواهند شد. این مسئله باعث شده تا حتی اتحادیه‌های رانندگان در آمریکا نیز نسبت به این فناوری احساس خطر کنند. خطری که شاید به قیمت نان میلیون‌ها خانواده تمام شود.

در حال حاضر ولوو، اسکانیا، بنز، تویوتا، ماک و چندین شرکت دیگر در زمینه کامیون‌های خودران، اتوبوس‌های خودران و حمل‌ونقل خودران در جاده‌ها در حال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری هستند. به این ترتیب شاید تا سال ۲۰۲۵ در بسیاری از کشورها رانندگان زیادی بیکار شوند.

با توجه به اهمیت اشتغال در جوامع امروزی، می‌توان گفت که هر چند این فناوری‌ها ایمنی حمل‌ونقل را بالا می‌برند، کیفیت حمل‌ونقل را ارتقاء می‌بخشند، سرعت حمل‌ونقل جاده ای را بهبود می‌دهند، باعث کاهش تخریب محیط‌زیست می‌شوند و مصرف سوخت‌های فسیلی را به شدت کاهش می‌دهند اما خانواده‌های زیادی را با بحران بیکاری نان‌آورانشان روبرو خواهند کرد.

به این ترتیب شاید تخریب‌های اجتماعی، هزینه بیشتری نسبت به مزایای این فناوری برای جوامع انسانی داشته باشد. باید منتظر بود و دید که سیاستمداران چه راه‌حلی برای این بحران جهانی پیدا خواهند کرد.

سایه شوم هکرها روی خودروهای هوشمند

به تازگی نیز یک شرکت امنیت سایبری درباره حفره‌های امنیتی مربوط به اپلیکیشن خودروهای هوشمند هشدار داده است. محققان شرکت کسپراسکای طیف وسیعی از مشکلات در رمزگذاری برنامه‌های اندرویدی چند خودروساز بزرگ ردیابی کرده‌اند.

ویکتور چبایشف متخصص بدافزار و میخائیل کوزین تحلیلگر فناوری در این شرکت، هفت اپلیکیشن برندهای مشهور خودروسازی را برای وجود نقاط ضعف بررسی کردند. آنها در هر کدام از اپلیکیشن‌ها چند حفره یافتند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار برنامه نویسان اپلیکیشن‌های مورد بحث قرارداده‌اند. اما تا زمان حل شدن مشکلات امنیتی صاحبان خودروهای هوشمند در معرض خطر هکرها قرار دارند.

هکرها می‌توانند به وسیله این شکاف‌های امنیتی کنترل خودروی هوشمند را به دست گیرند یا آن را بدزدند.

این درحالی است که بسیاری از تولیدکنندگان خودرو، اپلیکیشن‌های موبایل برای باز کردن در خودرو و حتی روشن کردن آن فراهم کرده‌اند. طبق تحقیقات این شرکت امنیتی روس، هکرها علاوه بربازکردن در خودرو و دزدیدن آن، می‌توانند مختصات GPS خودرو را به دست آورند یا مسیرهای آن را ردیابی کنند.

چبایشف دراین باره می‌گوید: اپلیکیشن برای خودروهای هوشمند هنوز هم آمادگی مقابله با حملات بدافزارها را ندارد. به نظر ما خودروسازان هم مانند بانکداران هنگام ارائه اپلیکیشن‌های خود با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. البته خوشبختانه تاکنون حملاتی علیه خودروهای هوشمند ثبت نشده، بنابراین خودروسازان هنوز هم فرصت دارند تا مشکل حفره‌های امنیتی را برطرف کنند.

منبع: نیواطلس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *