به گزارش باروان به نقل از موج هرمزگان، ابوالفضل اکبرپور مدیرکل گمرک شهید رجایی و ناظر گمرکات استان هرمزگان ، در نشستی خبری عنوان کرد: قانون امور گمرکی ۲۲ شرح وظایف  برای گمرک تعریف کرده است که تنها یکی از آن ها اخذ عوارض کالا برای دولت است.

اکبرپور در ادامه گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کالاها با جان و سلامتی مردم سروکار دارند از این رواگر مجوزهای قانونی در خصوص ورود آن ها اخذ نشود می تواند تاثیرگذار باشد، گمرک از ورود کالاهایی که مجوزهای لازم را ندارند جلوگیری می کند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان گفت: بیش از ۶۰ درصد ترانزیت، واردات و صادرات کشور از این گمرک وارد انجام مى شود. شهید رجایی ۸۹ درصد تشریفات گمرکی کشور را انجام می دهد، از این روز بسیار حساس است. 

اکبرپور عنوان کرد: خیلی کالاها در استان هاى دیگر اظهار مى شود اما خروج در بندر شهید رجایی انجام می شود، این خدمات شبانه روزی گمرک باعث شده این حجم از کالاها نه تنها کمتر نشود بلکه بسیاری از بازرگانان همین مرز را برای ورود و خروج کالاهای خود انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: ما با بیش از ۴۵ قانون مختلف و بیش از ۱۵ کنوانسیون بین المللی سر و کار داریم و با توجه به وظیفه ذاتی خود با نهایت تلاش خود سعی داریم در  این شرایط اقتصادی کمک های زیادی به تولیدکنندگان شود.

مدیرکل گمرک شهید رجایی  با تاکید بر اینکه گمرک در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، افزود: کشفیات ترکیبات متامفتامین یا شیشه از مرزهای ایران و افغانستان در سال گذشته ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. 

اکپرپور افزود: ٢٢٨بسته مواد مخدر از نوع شیشه که به صورت ماهرانه در سقف کانتینر یخچالی از مبدا افغانستان وبه  مقصد امارات جاسازى شده بود کشف شد، در گذشته آمار بالایی در خصوص کشف پیش سازهای مواد مخدر داشته ایم اما کشف حجم ۲۲۱ کیلوگرم و ۸۰۰ گرمی ماده مخدر خالص برای اولین بار بوده است.

ابوالفضل اکبرپور با اشاره به تشویقات جوامع بین المللى درخصوص کشفیات و برخوردهاى گمرک جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر است، گفت: بیش از ۹۵ تن انواع مواد مخدر بوده در سال گذشته در گمرکات کشور کشف شده است  که در هفت ماهه سال ٩٨ این آمار به بیش از ۴۵۰ تن رسید و افرایش ۳۹۰ درصدی داشتیم.

مدیرکل گمرک شهید رجایی بیان کرد: با توجه به اینکه جاسازه ها خیلی حرفه ای بوده و از شکل سنتی خود بیرون آمده است و با چشم غیر مسلح نمی توان کشف کرد از این رو این کشف محقق نمی شد مگر با مجهز شدن به دستگاه ایکس ری و این دستگاه برای کشورهایی که دغدغه مواد مخدر دارند ضروری است.

اکپرپور با بیان اینکه زمان کشف بعد از ظهر شنبه ۲۵ آبان ماه بوده است، تصریح کرد: افراد در قالب کالای تجاری مواد مخدر را وارد می کنند و تشریفات قانونی را نیز دقیق انجام می دهند و مواد را وارد یا خارج می کنند.

وی افزود: اگر مدیریت ریسک نباشد امکان اسکن ۴ هزار و ۵۰۰ کامیون با دستگاه ایکس ری وجود ندارد، کشف این کانتینر نیز بر اساس گزارش های اطلاعاتی بود.

مدیرکل گمرک شهید رجایی عنوان کرد: در گمرک شهید رجایی سه دستگاه ایکس ری داریم که از این بین یک دستگاه با سرعت بالا است.

اکپرپور تصریح کرد: در ۷ ماهه سال ۹۸در هرمزگان، ۲۹ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی به ارزش هشتصد و یک هزار میلیارد ریال و ۱۹ میلیارد دلار صادر شده است، از نظر تناژ ۱۵ و ارزش ۱۷۰ درصد و ارزش دلاری ۱۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم.

وی ادامه داد: بیش از ۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰۵ هزار میلیارد ریال و ۹ میلیارد و ۹۵۷ میلیون دلار در سال ۹۸ وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی اضافه کرد:  در ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۸عمده کشورهای صادراتی چین، امارات، تایلند، هند عمان و غنا بوده، و عمده کالاهای صادراتی به این کشورها سنگ آهن، پلیمر اتیلن، محصولات نیمه تمام آهن و فولاد، غیر نفت و سایر تفاله های حاصل از نفت، کودهای شیمیایی و معدنی بوده است.

اکبرپور ادامه داد: در ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۸ عمده کشورهایی که ازآن ها واردات داشته ایم چین، هند، امارات، آلمان و ایتالیا بوده و عمده کالاهای وارداتی برنج، الکترود زغالی، لاستیک گوشت ماشین آلات و سنگ و سایر مواد معدنی بیشترین کالاهای وارداتی به کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری حدود بیش از ۶۲ هزار تن گوشت ۵۵۷ هزار تن برنج، ۲۸۷ هزار تن روغن، ۷۷۰ هزار تن ذرت، بیش از دو هزار تن دارو، ۹۴ هزار تن لاستیک، ۵۶۱ تن قند و شکر، ۴۹۷ هزار تن کاغذ، ۳۲ هزار تن حبوبات و جمعاً بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرک شهید رجایی بندرعباس وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی عنوان کرد: خوشبختانه از کشفیات ذرت های آلوده که در گمرک شهید رجایی نبوده، حتی یک گرم وارد کشور نشده است، کالا تا زمانی که در قلمرو گمرکی باشد وارد کشور نشده است، این ذرت ها مجوز ورود داشته که به معنی ترخیص آن ها نیست و با توجه به اینکه اداره های بهداشت و استاندارد مجور ورود ندادند ترخیص نشدند.

اکبرپور تصریح کرد: بسیاری از خودروها بیش از یک سال است در گمرک شهید رجایی مانده اند و تصمیم گیری در خصوص این موضوع به عهده ما نیست و مجامع قضایی باید در خصوص آن ها اظهار نظر کنند.

وی افزود: گمرک شهید رجایی با یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی برای خرید دستگاه ایکس ری داخلی قراردادى  بسته و قرار است تا دو ماه به دستگاه های ما اضافه می شود.

اکبرپور افزود: کشف بیش از ۳۵ تن اسیدکلراید و جمعا بیش از ۴۸ تن کشف پیش سازه های مواد مخدر داشته ایم که مبدا آن کشورهای امارات و چین بوده اند، در سال ۹۷ این عدد ۴۷ تن بوده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی عنوان کرد: یکی از کارهایی که در سفر معاون رئیس جمهور صورت گرفت، پیگیری و تعبیه پلمپ های هوشمند بوده که هر لحظه می تواند از راننده و کامیون را رصد کنیم و اگر تاخیری  داشته باشد نزدیک ترین گمرک در محل حضور پیدا می کند و آنتن های این پلمپ های هوشمند در داخل گمرک شهید رجایی تعبیه شده و قرار است در ۴۵ نقطه دیگر کشور تعبیه شود.

**#**

استفاده از سیستم پلمپ هوشمند در گمرک شهید رجایى بندرعباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *